صادرات نفت ایران به 65/1 میلیون بشکه رسید
آژانس بین‌المللی انرژی از افزایش صادرات نفت ایران به 65/1 میلیون بشکه در روز در فوریه ۲۰۱۴ خبر داد و اعلام کرد ایران علاوه‌بر مشتریان همیشگی خود، به کشور اروپایی آلبانی نیز نفت فروخته است.به گزارش فایننشال تایمز، بر اساس اعلام آژانس بین المللی انرژی، ایران احتمالا برای پنجمین ماه متوالی در ماه مارس، بیشتر از سقف مجاز تعیین شده توسط تحریم‌های غرب، نفت صادر کرده است.آژانس بین المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد ایران در ماه فوریه روزانه 65/1 میلیون بشکه نفت صادر کرده میزان صادرات نفت این کشور در ماه مارس نیز احتمالا نزدیک به همین رقم بوده است. به گزارش «دنیای اقتصاد» میزان صادرات نفت ایران در ماه ژانویه یک ‌میلیون و 160هزار بشکه بود که این رقم در فوریه یک میلیون و410 هزار بشکه رسیده‌است. به این ترتیب روند رو به‌رشد صادرات نفت ایران که وزیر نفت وعده تحقق آن را درسال2014 داده، درحال عملی شدن است.
در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی آمده است: «آمارهای اولیه ماه مارس نشان می‌دهد که صادرات نفت ایران به ۰۵/۱ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است، اما با وصول آمارهای تکمیلی، این رقم احتمالا مورد بازنگری قرار گرفته و افزایش خواهد یافت و به آمارهای ماه فوریه نزدیک‌تر خواهد شد.»
دراین گزارش که خبرگزاری تسنیم آن را منتشر کرده، بر‌اساس توافق هسته‌ای ژنو، متوسط صادرات نفت ایران در ۶ ماهه منتهی به ۲۰ جولای، نباید به بیش از یک میلیون بشکه در روز برسد. اما در ماه‌های گذشته میزان صادرات نفت ایران بیش از این رقم بوده است.دولت اوباما معتقد است صادرات نفت ایران در ماه‌های آینده پایین خواهد آمد و تا ۲۰ جولای متوسط صادرات روزانه نفت ایران به یک میلیون بشکه در روز خواهد رسید. اما برخی از تحلیلگران به این گفته مقامات آمریکایی شک دارند و معتقدند کاهش تحریم‌ها ایران را جسور ساخته است.بر‌اساس اعلام آژانس بین‌المللی انرژی، ایران در ماه مارس، علاوه‌بر مشتریان همیشگی خود یعنی کشورهای چین، هند، کره جنوبی، ژاپن و ترکیه، به کشورهای آلبانی و سوریه نیز نفت صادر کرده است.
بیشترین افزایش تقاضا برای نفت ایران از جانب هند بوده که بر‌اساس آمارهای اولیه، میزان نفت صادراتی ایران به این کشور در ماه مارس با ۷۰ هزار بشکه افزایش به ۳۳۵ هزار بشکه در روز رسیده است.در این گزارش همچنین آمده است: «این یک افزایش با شیب تند ۸۰ درصدی نسبت به میزان صادرات ۱۹۰هزار بشکه‌ای در طول سال ۲۰۱۳ است.» گزارش مذکور خاطرنشان کرده است که مقامات آمریکایی اخیرا برای گفت و گو در مورد میزان بالای خرید نفت هند از ایران، به دهلی نو سفر کرده‌اند.

برای افزایش تولید نفت ایران جا
باز می‌کنیم
همچنین دبیرکل اوپک با اشاره به این که اوپک برای افزایش تولید نفت ایران جا باز می‌کند گفت: برای جذب هرگونه افزایش تولید از جانب عراق و ایران در سال ۲۰۱۴ مشکلی برای اوپک وجود ندارد.
به گزارش بلومبرگ، عبدالله البدری، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوک) اعلام کرد که اوپک انتظار افزایش تدریجی تولید نفت ایران و عراق را دارد، در عین حال لیبی نیز می‌تواند تولید نفت خود را طی یک ماه آینده تا یک میلیون بشکه افزایش دهد.
وی همچنین خاطرنشان کرد که تقاضای جهانی در سال ۲۰۱۴، ۱/۱ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داشت و اوپک در باقیمانده سال جاری، روزانه ۳۰ میلیون بشکه نفت خام تولید خواهد کرد. صادرات نفت ایران به جز به ژاپن، در ماه مارس به ۲۸/۱ میلیون بشکه در روز رسید. این میزان نفت به کشورهای چین، هند، کره جنوبی، ترکیه و سوریه صادر شده است. صادرات نفت ایران به هند در ماه مارس در مقایسه با ماه فوریه، افزایشی ۱۴ درصدی داشته است. حجم صادرات نفت ایران در ماه فوریه حدود ۴/۱ میلیون بشکه در روز بود.

افزایش قیمت نفت ایران
ازسوی دیگر بنا به گزارش خبرگزاری رویترز، فعالان بازار نفت اعلام کردند ایران قیمت رسمی فروش نفت خام سبک خود برای بارگیری در ماه مه ‌به مقصد مشتریان آسیایی را ۳۰ سنت افزایش داده است. بدین ترتیب قیمت جدید نفت سبک ایران ۲ دلار و ۱۱ سنت در هر بشکه بالاتر از متوسط قیمت‌های نفت عمان و دوبی تعیین شده است. بر اساس این گزارش ایران همچنین قیمت نفت سنگین چاه‌های فروزان، سروش و نوروز را برای تحویل در ماه مه ۳۰ سنت در هر بشکه افزایش داده‌است. قیمت نفت سنگین ایران (فروزان) از متوسط نفت عمان و دوبی ۵۱ سنت کمتر است. نفت‌های سروش و نوروز نیز که جزو سنگین‌ترین نفت‌های جهان محسوب می‌شوند ۲/۶ دلار کمتر از متوسط نفت عمان و دبی قیمت دارند.

وزیر نفت سه‌شنبه به مجلس می‌رود
اما در تحولات داخلی، وزیر نفت سه شنبه (٢٦ فروردین) برای پاسخ به سوال سه نماینده تهران به مجلس می‌رود. سوال حمید رسایی، علی اصغر زارعی و روح‌اله حسینیان نمایندگان تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر از وزیر نفت در دستور کار روز سه‌شنبه (۲۶ فروردین ماه) صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.
زنگنه در این روز برای پاسخگویی به سوال نمایندگان به مجلس می‌رود. گزارش وزیر امور اقتصادی و دارائی درباره «اقتصاد مقاومتی، هدفمندسازی یارانه‌ها و سیاستهای دولت و وزارتخانه‌ ذیربط» در حوزه‌های یاد شده از دستور کارهای صحن مجلس در روز سه شنبه است.
این هفته قرار است گزارش کمیسیون اقتصادی درباره لایحه دریافت عوارض برق تجدیدپذیر نیز قرائت شود.
مجلس شورای اسلامی روزهای یکشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه، ۲۴، ۲۶ و ۲۷ فروردین ماه ۹۳ جلسه علنی دارد. زنگنه در هفته‌ای که گذشت به کمیسیون انرژی مجلس رفت و گزارشی از مهم‌ترین کارهای سال ۹۲ و برنامه‌های وزارت نفت در سال ۹۳ ارائه کرد.