وزیر امور خارجه آمریکا گفت: اگر قرارداد تهاتر نفت و کالا بین ایران و روسیه تایید شود، خرید نفت ایران توسط روسیه احتمالا تحریم‌های اقتصادی آمریکا را به همراه خواهد داشت. «ایسنا» به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در کمیته روابط خارجی سنای این کشور گفت: آمریکا نگرانی عمیق خود درباره توافق تهاتر نفت و کالا را صراحتا هم به ایران و هم به روسیه اعلام کرده است. وی افزود: این توافق احتمالا تحریم‌های آمریکا را علیه شرکت‌ها یا افرادی که در آن دخیل هستند به همراه خواهد داشت.

روزنامه اقتصادی کامرسانت روسیه نیز چند روز پیش گزارش داد: روسیه و ایران در حال پیشرفت درخصوص عقد قرارداد تهاتر نفت در برابر کالا به ارزش ۲۰ میلیارد دلار هستند که براساس آن روسیه روزانه ۵۰۰ هزار بشکه از نفت ایران را در ازای صادرات کالا وارد خواهد کرد. بحث این قرارداد از ماه ژانویه با آغاز مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ و کاهش تحریم‌ها علیه ایران به عنوان بخشی از توافق موقت درباره برنامه هسته‌ای ایران مطرح شد.

این روزنامه به نقل از مقامات دولتی روسیه نوشت: کابینه این کشور در حال بررسی طرحی تازه برای دریافت نفت ایران از طریق یک شرکت تجاری مستقل به جای شرکت روسنفت است. گزارش‌های رسانه‌ای در روسیه حاکی از آن است که این شرکت ممکن است در روسیه ثبت شود، اما در بازارهای جهانی فعالیت نخواهد کرد.

مقامات آمریکایی می‌گویند: هیچ نشانه‌ای مبنی بر تایید این توافق وجود ندارد، اما این توافق احتمالا به اعمال تحریم منجر خواهد شد. دیوید کوهن از وزارت خزانه‌‌داری آمریکا که بر تحریم‌های آمریکا نظارت دارد، هفته گذشته در مجلس سنا گفت: خرید نفت روسیه از ایران تحریم‌ها را به همراه خواهد داشت.

به گزارش آسوشیتدپرس، گزارش‌ها پیرامون مذاکرات نفتی چند میلیارد دلاری ایران و روسیه به عنوان تازه ترین مانع سر راه دستیابی به توافق جامع هسته‌ای مطرح شده است. این اقدام برخلاف محدودیت‌های صادرات نفت ایران است که در توافق‌نامه هسته‌ای موقت میان قدرت‌های جهانی و ایران در سال گذشته میلادی قید شده است. دولت باراک اوباما این توافق‌نامه را در صورت اجرا ناقض تحریم‌ها می‌داند. جان کری همچنین گفت: توافق نفتی ایران و روسیه با مفاد برنامه اقدام مشترک گروه ۱+۵ همخوانی ندارد.