مهر- ایران سال گذشته بیش از ۳/۱۴ میلیارد دلار محصولات پتروشیمی، میعانات گازی و مایعات گازی پارس جنوبی را از عسلویه صادر کرد که کشورهای اروپایی هلند، بلژیک، ‌اسپانیا، ترکیه و رومانی به جمع مشتریان گاز و پتروشیمی ایران پیوستند. پس از افزایش چراغ خاموش صادرات نفت خام ایران به کشورهای مختلف آسیایی، صادرات میعانات گازی تولیدی پالایشگاه‌های گاز کشور به ویژه پالایشگاه‌های پارس جنوبی سال گذشته افزایش یافت.

آمارهای گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس نشان می‌دهد که سال گذشته بیش از ۸ میلیون و ۸۵۰ هزار تن میعانات گازی به ارزش تقریبی هفت میلیارد و ۹۰ میلیون دلار از طریق پایانه گاز بندر عسلویه به بازارهای جهانی صادر شده است.

سال گذشته صادرات میعانات گازی ایران در مقایسه با سال ۹۱ از رشد ارزشی حدود ۱۸ درصد و رشد وزنی حدود ۶ درصدی برخوردار بوده است. علاوه‌بر این در ۱۲ ماه سال ۱۳۹۲ بیش از ۸ میلیون و ۲۷۸ هزار تن محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری به ارزشی بالغ بر ۲/۷ میلیارد دلار از پایانه پتروشیمی عسلویه به بازارهای آسیایی و اروپایی صادر شده است.

در مجموع در این مدت بیش از ۱۷ میلیون و ۱۲۸ هزار تن محصولات پتروشیمی شامل پلی‌اتیلن سبک و سنگین، بنزن، پارازایلین، میعانات گازی، گازهای پروپان و بوتان به ارزش ۱۴ میلیارد و ۳۵۷ میلیون دلار به بازارهای جهانی صادر شده است.