گروه بورس کالا - بورس کالای ایران در حالی به استقبال سال جدید رفت که مسائل مهمی در سال 93 در عرصه اقتصادی کشور رخ خواهد داد. اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت حامل‌های انرژی در کنار افزایش رقم مالیات بر ارزش افزوده و نرخ بهره مالکانه از جمله عواملی هستند که منجر به افزایش هزینه‌های تولید و رشد بهای تمام شده محصول نهایی در اکثر گروه‌های تولیدی مهم از جمله فولاد، فلزات پایه و محصولات پتروشیمی می‌شوند.
کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند قیمت آهن‌آلات نسبت به سال ۹۲، چند درصدی افزایش را تجربه خواهد کرد. این موضوع مشخصا در حوزه فلزات پایه و پتروشیمی نیز قابل
پیش‌بینی است.
در این میان بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد رینگ معاملاتی فولاد در سال ۹۲ روزها و هفته‌های پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته، اما این روند در ابتدای سال ۹۳ با آرامی طی شده که نشان از تحلیل بازار در روزهای اولیه
سال است.
پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری و در فصل بهار سال گذشته، به علت روند فزاینده قیمت‌ها در بازار آهن و امیدواری به تخصیص اعتبارات عمرانی و رونق ساخت و سازهای مسکونی در ماه‌های بعد از آن، اغلب عرضه‌های نقد و سلف محصولات فولادی بورس کالا مورد اقبال خریداران قرار می‌گرفت، اما عدم تخصیص بودجه‌های عمرانی کافی و در عین حال، تشدید رکود در بازار مسکن و از سوی دیگر افزایش جو خوشبینی و امیدواری به آینده فضای اقتصادی و سیاسی کشور به‌خصوص پس از توافق ژنو، هم نرخ‌های پایه در رینگ فولاد را به‌طور متناوب کاهش داد و هم به مرور تا اواخر بهمن ماه حجم عرضه‌ها و تقاضای محصولات فولادی در بورس کالا را با روند کاهنده‌ای مواجه کرد.
با این حال از اواخر بهمن ماه با انتشار اخبار مرتبط با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده و... که گواه صعود قیمت مصنوعات فولادی در سال ۹۳ بود، خریدهای پایان سال آهن فروشان و تجار شارژ شد و به این ترتیب حجم عظیمی از محصولات فولادی دپو شده در انبار کارخانه‌ها پس از مدت‌ها از طریق بورس کالا به فروش رسید.
با این حال به عقیده فعالان بازار، اگر اعتبارات عمرانی در نظر گرفته شده در لایحه بودجه به درستی به پروژه‌های فولادبر تخصیص یابد و بازار ساخت و سازهای مسکونی از رکود حال حاضر خارج شود، می‌توان امیدوار بود رکود سال گذشته بازار فولاد در سال ۹۳ تکرار نشود، اما از آنجاکه این مهم به حجم عظیمی از نقدینگی و سیاست‌های کارآ و هدفمند در عرصه اقتصادی احتیاج دارد، چشم‌انداز معاملات فولاد در سال جدید در هاله‌ای از ابهام و تردید به سر می‌برد.
ادامه در همین صفحه