ایسنا- هند دومین مصرف‌کننده انرژی در جهان با توجه به افزایش تولید نفت آمریکا و عرضه‌ آن با شرایط مناسب به بازار، به دنبال شرایط بهتر برای قرار‌داد‌های نفتی خود با عربستان و کویت است.
«بی‌کی نامرئو»، مدیر عامل شرکت نفت هندوستان اعلام کرده است که به دنبال ۲ برابر کردن زمان خرید نفت خام بدون بهره از عربستان و کویت به ۶۰ روز و خواستار تخفیف در قرار‌دادهایی است که بیش از ۱۰ سال اعتبار دارند.
ناموئو گفته است: مذاکرات در حال انجام است و ما انتظار داریم که قرار‌داد‌ها با شرایط جدید از اول آوریل اجرایی شود. در حال حاضر بازار با مازاد عرضه رو‌به‌رو است و هند باید بیشترین سود را از این شرایط کسب کند.
افزایش تولید نفت شیل آمریکا، تولید نفت خام را به بیشترین سطح در ۲۶ سال گذشته رسانده واردات نفت به این کشور را کاهش داده است.
براساس تحلیل‌های سازمان انرژی «ابهیشک کومار هند»، عربستان سعودی و کویت در کنار نگرانی از افزایش تولید نفت آمریکا از رقابت با ایران نیز هراس دارند.
مقامات رسمی کویت اعلام کرده‌اند که نمی‌توانند این شرایط را به زودی فراهم کنند و «آرامکو» عربستان نیز از اظهار‌نظر در این مورد خودداری کرده است. با توجه به گزارش ماهانه‌ منتشر شده از سوی آژانس‌ بین‌المللی انرژی در ماه فوریه با کاهش تحریم‌ها علیه ایران صادرات نفت خام ایران به کشور‌های چین، ژاپن و هند در ماه ژانویه، با افزایش روزانه ۱۰۰ هزار بشکه مواجه شده است.
هند حدود ۱۸۵ میلیون تن نفت خام (۷/۳ میلیون بشکه در روز) در سال گذشته وارد کرده و ۶۳ درصد نیازهای نفتی خود را از تولید‌کنندگان خاورمیانه و از جمله عربستان سعودی، کویت، عراق، ایران، امارات، قطر، عمان و یمن تامین می‌کند.