تهاتر نفت در برابر کالای روسی
ایسنا- خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داد ایران و روسیه در مذاکرات تهاتر نفت در برابر کالا که حداکثر 20 میلیارد دلار ارزش خواهد داشت، پیشرفت کرده‌اند. خبرگزاری رویترز در ژانویه اعلام کرده بود که مسکو و تهران سرگرم مذاکره درباره قرارداد تهاتری هستند که تحت آن مسکو روزانه 500 هزار بشکه نفت ایران را در قبال کالاها و تجهیزات روسی خریداری خواهد کرد.
آمریکا در واکنش به این خبر اعلام کرد که چنین توافقی نگرانی‌های جدی را به دنبال خواهد داشت و متناقض با مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ خواهد بود. یک منبع روسی گفت: مسکو از جانب خود تمامی اسناد را آماده کرده و نهایی شدن قرارداد در انتظار توافق بر سر قیمت نفت است. به گفته این منبع، دو طرف سرگرم بررسی یک توافق تهاتر هستند که تحت آن نفت ایران در قبال کالاهای صنعتی از جمله فلزات و غذا مبادله می‌شود، اما شامل تجهیزات نظامی نخواهد بود. این منبع افزوده است که ارزش این قرارداد به ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار خواهد رسید و در چند مرحله انجام خواهد شد که مرحله نخست آن ۶ تا ۸ میلیارد دلار است.
دولت‌های ایران و روسیه حاضر به اظهارنظر در این باره نشده‌اند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واشنگتن اظهار کرده‌ است که پیشرفت مذاکرات ایران و روسیه را نمی‌تواند تایید کند. وی بار دیگر نگرانی‌های آمریکا پیرامون چنین توافقی را تکرار کرد.