ایسنا- بر اساس اطلاعات منابعی که حرکت نفتکش‌ها را دنبال می‌کنند، صادرات نفت ایران برای پنجمین ماه پیاپی بالاتر از حد توافق شده بر اساس تحریم‌های غرب بوده و این نشانه دیگری در مورد تسهیل فروش نفت از سوی تهران همراستا با توافق اولیه است.

روابط عمومی وزارت نفت به نقل از رویترز اعلام کرده است: با تسهیل تحریم‌ها در پی توافق اولیه بین ایران و غرب، صادرات نفت ایران برای پنجمین ماه پیاپی افزایش داشته است. بر اساس توافق اولیه، قرار بود صادرات نفت ایران در دوره 6 ماهه که تا ٢٠ ژوئیه ادامه دارد، به‌طور متوسط یک میلیون بشکه در روز باشد، اما بر اساس داده‌های رهگیری نفتکش‌ها، از ماه نوامبر این مقدار بیشتر شده است.
دولت اوباما معتقد است که صادرات نفت ایران در ماه‌های آینده کاهش خواهد یافت و به‌طور متوسط به یک میلیون بشکه توافق شده در توافق اولیه که در ماه ژانویه اجرایی شد، خواهد رسید.
یکی از منابع رهگیری نفتکش‌ها در این باره گفت: صادرات نفت ایران در ماه مارس به روزانه یک میلیون و ٣٠٠ هزار بشکه رسید که نسبت به صادرات روزانه یک میلیون و ٤٠٠هزار بشکه ماه فوریه کاهش نشان داده است؛ با این وجود این مقدار همچنان نسبت به متوسط یک میلیون و ١٠٠ هزار بشکه سال ٢٠١٣ بالاتر است.
منبع دوم رهگیری نفتکش‌ها می‌گوید صادرات نفت ایران به جز ژاپن، به روزانه یک میلیون و ٢٨٠ هزار بشکه در ماه مارس رسید و این مقدار شامل فروش به خریداران عمده نفت ایران از جمله چین، هند، کره جنوبی، ترکیه و سوریه می‌شود و این آمار صادرات پایدار ایران را تایید می‌کند. بر‌اساس این گزارش سوریه جزو کشورهایی محسوب نمی‌شود که از طرف واشنگتن به دلیل استفاده از نفت ایران تحریم شده است. یک منبع نزدیک به صنعت نفت نیز گفته است که صادرات به هند در ماه مارس تداوم داشته و به نظر می‌رسد که رشد اندکی داشته و به ٣٢٦ هزار بشکه در روز رسیده است که رشد ١٤درصدی را نشان می‌دهد.
منبع سوم رهگیری نفتکش‌ها تخمین می‌زند که حمل نفت ایران، در ماه مارس، کاهش اندکی داشته، اما همچنان بالاتر از یک میلیون و ١٠٠ هزار بشکه است: در ماه مارس صادرات نفت ایران اندکی کمتر بوده و شاید این کاهش به دلیل فشار آمریکا بر برخی خریداران آسیایی باشد.
این افزایش صادرات نفت به دلیل توافق اولیه بین قدرت‌های جهان و ایران صورت گرفته است که سال گذشته با هدف کنترل برنامه هسته‌ای تهران انجام شد و در ازای آن فشار تحریم‌ها بر ایران کاهش یافت. منابع صنعتی بر این باورند که این مساله اشتیاق خریداران آسیایی را بالا برده و خطر سیاسی را برای مشتریان این کشور عضو اوپک کمتر کرده است.
بر اساس اطلاعات بارگیری کشتی‌ها که توسط رویترز اوایل ماه جاری منتشر شد، صادرات نفت ایران به جز سوریه یک میلیون و ٢٨٠ هزار بشکه بوده است.اطلاعات آژانس بین‌المللی انرژی اوایل این ماه نشان داد که واردات جهانی نفت ایران شامل فرآورده‌های نفتی این کشور بیشترین مقدار دوره یک ساله در هر دو ماه ژانویه و فوریه و نزدیک به یک میلیون‌و٤١٠ هزار بشکه در روز بوده است.