مهرزاد نامداری* کشف نرخ، مدیریت ریسک نوسانات قیمت، ایجاد فرصت سرمایه‌گذاری، تسهیل تجارت فیزیکی، تامین مالی و گسترش بازارها از جمله کارکردهای اصلی بورس کالاست. بر پایه همین کارکرد، طی سال 92 ارزش کل معاملات بورس کالا در 2 بازار فیزیکی و مشتقه به حدود 600 هزار میلیارد ریال بالغ شد. سهم بازار فیزیکی هم از ارزش کل بالغ بر 400 هزار میلیارد ریال برخوردار شد. البته سال گذشته حجم معاملات در بازار فیزیکی 315 هزار میلیارد ریال بود.

در این مدت، 5 میلیون تن انواع کالا با ارزشی معادل 43 هزار میلیارد ریال در تالار صادراتی معامله شد که رشد 59 درصدی ارزش و 35 درصدی حجم معاملات را رقم زد. تامین مالی 189 هزار میلیاردی بخش تولید از طریق معاملات سلف هم در سال 92 رشد 15 درصدی را ثبت کرد.
بورس کالای ایران همچنین در سال 92 شاهد پذیرش 35 کالای جدید در بخش فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، 11 کالا در حوزه محصولات صنعتی و معدنی و 7 کالا در بخش وارداتی بود. این بورس موفق به پذیرش اوراق بهادار مبتنی بر کالا از جمله سلف موازی میلگرد و آتی زیره نیز شد. پذیرش انبارهای استان‌های گلستان و کرمانشاه به‌منظور آغاز به کار سیستم معاملاتی از طریق قبض انبار از دیگر رخدادهای سال 92 بود.
طی سال 92، بورس کالا توانست در سطح ملی، استاندارد میلگردهای گرم برای تسلیح بتن و انبارداری را برای محصولات فولادی و محصولات کشاورزی با همکاری سازمان ملی استاندارد تدوین کند. استقرار نظام
انبارداری محصولات کشاورزی و سامانه صدور قبض انبار برای معاملات این دسته از کالاها و ارائه روش قیمت تضمینی به عنوان جایگزین خرید تضمینی محصولات از دیگر اقدامات بورس در راستای توسعه بازار بخش
کشاورزی بود.
* معاونت عملیات و نظارت بورس کالای ایران