تمام مشکلات کنونی معاملات محصولات پتروشیمی به عدم تعهد برخی مجتمع‌های پتروشیمی برمی گردد که با عرضه‌های کم در بورس کالا، سمت تقاضا را دچار مشکل کرده و تولیدکنندگان را سرگردان می‌کنند.
مدیر بخش پلاستیک شرکت پارسان پلیمر و مسوول خرید شرکت کارخانجات تولیدی پلاستیران در گفت‌وگو «ایسنا»، با بیان مطلب فوق گفت: عوامل خارج از بورس، عامل اصلی مشکلات کنونی در مبادلات پتروشیمی است، به طوری‌که عرضه‌های قطره‌چکانی مجتمع‌های پتروشیمی باعث می‌شود، تا مزیت‌های بورس نمایان نشود.
وی افزود: اما اگر همه تولیدات شرکت‌ها در بورس عرضه شود، دیگر شاهد دلالی و رانت بازی در بازار پتروشیمی نخواهیم بود و مطمئنا خریداران هم ترجیح می‌دهند به جای چرخیدن در مجتمع‌های مختلف و پیدا کردن یک رابطه و آشنا برای دریافت محصولات، به سادگی به بورس بیایند و بدون هیچ گونه دغدغه و رابطه از طریق معاملات برابر و شفاف بورس محصولاتشان را دریافت کنند.
مدیر بخش پلاستیک شرکت پارسان پلیمر اظهار کرد: تا همین چند سال پیش شرکت بازرگانی پتروشیمی محصولات مختلف را روانه بورس می‌کرد، اما اکنون تعدادی از پتروشیمی‌ها مستقل شده‌اند و نسبت به تعهدات عرضه خود در بورس کالا پایبند نیستند.
وی در پاسخ به این پرسش که شرکت‌ها از چه طریقی می‌توانند قیمت‌ها را بالا ببرند؟ گفت: فقط کافی‌است تا برای یک یا دوهفته یک محصول را در بازار عرضه نکنند، پس از آن نیز به صورت قطره‌چکانی وارد بازار می‌شوند و محصول را به هر قیمتی که دوست دارند، می‌فروشند.
ضابطه به جای رابطه!
وی در‌خصوص این گفته برخی فعالان بخش پتروشیمی که «اجبار و الزام برای ورود پتروشیمی‌ها به بورس، کار منطقی نیست و نباید هیچ شرکتی را مجبور به عرضه در بورس کرد» گفت: اجبار زمانی منطقی نیست که عرضه در بازار بیشتر از تقاضا باشد، اما اکنون عرضه جوابگوی نیاز بازار نیست و ضروری است که محصولات فقط از یک کانال عرضه شود. اگر قرار باشد مجتمع‌های پتروشیمی به هر نحوی که دلشان می‌خواهد محصولات را به فروش برسانند، تکلیف تولید‌کننده و صنایع پایین دستی چه می‌شود؟
مسوول خرید شرکت کارخانجات تولیدی پلاستیران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های پلاستیک خاورمیانه با اشاره به اینکه اگر عرضه محصولات پتروشیمی همانند سابق به دست مجتمع‌ها بیفتد، تولیدکنندگان سرگردان می‌شوند، گفت: اگر محصولی در بورس عرضه نشود، خریداران باید به سراغ کارخانه‌ها در استان‌های مختلف کشور بروند و با پیدا کردن یک آشنا و رابطه آن هم به هر شیوه‌ای که مجتمع تعیین می‌کند اقدام به خرید کنند، اما در طرف مقابل همه چیز در بورس کالا شفاف و قانونمند است و خریداران با خیال راحت مواد مورد نیازشان را از طریق این بازار تامین می‌کنند.
احمدی تصریح کرد: در بورس کالای ایران، هر روز عرضه‌های روز بعد از طریق سایت اطلاع رسانی می‌شود، حجم عرضه، کیفیت، کف و سقف قیمت و برند محصول مشخص است و هر خریداری در هر نقطه کشورکه مورد تایید وزارت صنعت باشد، می تواند در رقابت با خریداران شرکت کند.