خبرگزاری فارس- مشکلات نقل و انتقال پول صادرات و واردات گاز بین ایران و ترکیه از یک سو و همچنین ایران و ترکمنستان از سوی دیگر را می‌توان با تدبیری مانند تفاهم‌نامه سه جانبه و تعیین بانک‌های ثالث در ترکیه و ترکمنستان برطرف کرد.در این شرایط باید گفت که یکی از مهم‌ترین اقدامات کشور علاوه‌بر تامین گاز مورد نیاز داخلی، صادرات گاز به ترکیه است که باید با پایداری و براساس قرار داد صورت پذیرد، اما مدتی است به دلیل عدم تولید گاز و تامین نیاز داخلی، مجبور به کاهش صادرات گاز به ترکیه شده‌ایم.
از این رو مشکلاتی بین ایران و ترکیه در خصوص صادرات گاز به این کشور ایجاد شده است. ‌از طرف دیگر ایران از ترکمنستان گاز وارد می‌کند، درحالی‌که در سال‌های قبل این کشور مشکلاتی را با قطع گاز برای کشور‌مان ایجاد کرد و موجب شد تا در سال ۸۶ گاز مناطق شمالی ایران قطع شود. این مساله موجب تدبیر مسوولان در سال‌های بعد و لوپ کردن خطوط لوله انتقال گاز شد تا اگر زمانی گاز وارداتی از ترکمنستان کاهش یابد دیگر آن مشکلات پیش نیاید، به همین دلیل امسال شاهد افت فشار و قطع گاز در مناطق شمالی ایران نبودیم.آنچه که باید مورد تاکید قرار گیرد بیش از مباحث مربوط به صادرات و واردات گاز، بحث‌های هزینه‌ای است. برخی شنیده‌‌ها حاکی است در سال‌های اخیر به دلیل مسائل تحریم، ایران قادر به دریافت پول نقد از ترکیه در ازای فروش گاز نبوده، به همین دلیل از طرق مختلف به جای پول اقدام به واردات طلا کرد. از سوی دیگر نیز گفته می‌شود اخیرا مشکلاتی در مورد پرداخت وجوه گاز دریافتی به ترکمنستان به دلایل تحریم‌های بانکی ایران ایجاد شده است، به طوری که سال گذشته زمانی که این مشکل ایجاد شد و ترکمنستان صادرات گاز خود را به ایران قطع کرد با توافق وزیر و مسوولان سابق قرار شد تا کار واردات گاز با تهاتر تجهیزات صنعت نفت و گاز ادامه یابد و به‌این شکل مشکل برطرف شد.
در شرایط فعلی نیز به نظر می‌رسد همان‌طور که ترکیه به گاز ایران و در فصل زمستان نیز ایران به گاز ترکمنستان نیاز دارد و وجه تشابه این واردات و صادرات نیز تحریم‌های بانکی و عدم پرداخت وجوه است، راه حلی که به ذهن می‌رسد این است که این سه کشور از طریق یک تفاهم نامه این مشکل را حل کنند. به طوری که ترکیه به جای پرداخت تمام وجوه واردات گاز به ایران، بخشی از این پول را به ترکمنستان که کار صادرات گاز به ایران را انجام می‌دهد، بپردازد تا از این طریق هم مشکل دریافت وجوه صادرات گاز ترکمنستان و هم بخشی از مشکل ایران برطرف شود.