واردات نفت کره جنوبی از ایران در ماه دسامبر ٢٠١٣ در مقایسه با ماه پیش از آن افزایش یافت. به گزارش خبرگزاری رویترز، آمار اولیه اداره گمرک کره جنوبی در روز ٢٥ دی نشان می‌دهد که این کشور در ماه دسامبر ٥٥٧ هزار و ٨٣٦ تن (١٣١ هزار و ٩٠١ بشکه در روز) نفت خام از ایران وارد کرده که این رقم نسبت به ماه پیش از آن (نوامبر) حدود ٥ درصد افزایش و نسبت به ماه دسامبر سال ٢٠١٢ میلادی 7/29 درصد کاهش داشت. ممکن است که در پی توافق اولیه میان ایران و قدرت‌های جهانی درباره برنامه هسته‌ای تهران، واردات نفت خام کره جنوبی از ایران برای ٦ ماه آینده در همین سطح باقی بماند.
آمارهای واردات نفت خام کره جنوبی از ایران ماهانه متغیر است، به طوری که یکی از دو پالایشگر کره جنوبی هر دو ماه یک بار از ایران نفت دریافت می‌کند. شرکت‌های پالایشی اس‌کی انرژی و هیوندای اویل بانک، تنها شرکت‌های کره‌ای هستند که مرتب از ایران نفت می‌خرند. اداره گمرک کره جنوبی امروز اعلام کرد: کره جنوبی در ماه دسامبر ٢٠١٣ در مجموع ١٠ میلیون تن (دو میلیون و ٤٠٠ هزار بشکه در روز) نفت خام وارد کرده در حالی که این مقدار در دوره مشابه سال ٢٠١٢ میلادی ١١ میلیون تن بوده است. کره جنوبی در سال ٢٠١٣ میلادی، ١٢٣ میلیون و ٣٠٠ هزار تن (دو میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه در روز) نفت خام وارد کرده بود؛ در حالی که واردات نفت آن در سال پیش از آن، ١٢٩ میلیون و ٦٠٠ هزار تن بوده است. دولت آمریکا چندی پیش مشتریان آسیایی خریدار نفت ایران مانند چین، هند و کره جنوبی را برای یک دوره ٦ ماهه دیگر از تحریم‌های مالی واشنگتن علیه نفت خام ایران معاف کرد. بر پایه قانون داخلی آمریکا که تحریم‌هایی را برای صنعت نفت ایران در نظر گرفته، وزارت خارجه ایالات متحده موظف است شرایط خرید نفت مشتریان ایران را زیر نظر داشته باشد و درباره معافیت آنها تصمیم گیری کند.
اخیرا دولت هند نیز اعلام کرده بود در صورتی که تغییری در تحریم‌ها پیش نیاید، واردات نفت را از ایران به میزان ۱۵ هزار بشکه در روز کاهش خواهند داد.