گروه نفت و پتروشیمی - نسیم علایی: این روزها افزایش نگرانی‌ها از تأمین گاز مورد نیاز بسیاری از صنایع مهم تولیدی کشور به خصوص در بخش‌های نیروگاهی و پتروشیمی منجر به وقوع برخی تعطیلی‌های اجباری در این صنایع شده است؛
موضوعی که مراتب نگرانی از روند فعالیت این بنگاه‌ها را در آینده نیز گوشزد کرده و ضرورت دارد مورد بررسی و برنامه‌ریزی مسوولان قرار گیرد. در این رابطه و در پی خبری که روز سه‌شنبه ۲۴ دی منتشر شد، افزایش مصرف گاز خانگی باعث شد که گاز مورد نیاز تمامی نیروگاه‌های خصوصی برق کشور قطع شود و این نیروگاه‌ها از نفت کوره به‌جای گاز برای تامین سوخت خود استفاده کنند.
نفت کوره یک محصول تصفیه شده از نفت خام است که از بعد اقتصادی، نسبت به نفت خام، حدود ۱۰ دلار ارزان‌تر است و معمولا به عنوان سوخت نیروگاه‌ها، کشتی‌ها و صنایع سنگین استفاده می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهند طی دو سال اخیر با وقوع تحریم‌های نفتی کشور از طرف اتحادیه اروپا و آمریکا و کاهش چشمگیر میزان صادرات نفت خام کشور، کاهش بودجه حاصل از نفت خطرات شدیدی را متوجه کشور کرده است. از طرفی تصویب قانون هدفمندی یارانه‌ها در همین برهه به افزایش قیمت نفت تحویلی به بنگاه‌های تولیدی بر‌اساس قیمت فوب خلیج فارس منجر شده است. تحریم‌ها باعث شد میزان تولید نفت ایران از حدود ۵/۳ میلیون بشکه در سال ۲۰۱۱ به ۹/۲ میلیون بشکه در حال حاضر برسد و طبعا راهکارهایی از جمله فروش نفت به بخش خصوصی و افزایش قیمت‌های داخلی جایگزین روش‌های قبلی شد.
طی این دوران افزایش صادرات محصولات پتروشیمی و پالایشگاهی به یکی از راهکارهای دور زدن تحریم‌ها تبدیل شد. از طرفی زیر‌ساخت‌های پتروشیمی کشور ضعف بسیاری داشتند و همچنین تحریم‌های تحمیل شده باعث شده بود شرکت‌های خارجی نیز برای مشارکت در پروژه‌های توسعه و بهینه‌سازی پالایشگاه‌های کشور در جهت تولید بیشتر محصولاتی مانند بنزین و گازوئیل که ارزش افزوده زیادی را به کشور سرازیر می‌کردند، بی‌میل باشند. به نظر می‌رسد که طی این دوره اما افزایش تولید و صادرات نفت کوره یکی از موضوعاتی است که شرکت ملی نفت با تمسک به آن، توانسته بخشی از درآمدهای کاهش یافته خود از محل کاهش فروش نفت را جبران کند.
بنا به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، میزان تولید نفت کوره ایران در سال ۲۰۱۱ رقمی معادل ۳۳۲/۲۶ میلیون تن بوده که از این میزان، ۱/۱۰ میلیون تن آن صادر شده است. این در حالی است که با مراجعه به آمارهای وزارت نفت پیش‌بینی می‌شود که تولید نفت کوره در سال ۹۲، حدود ۳۰ میلیون تن باشد که ۴ میلیون تن از رقم دو سال پیش از آن، بیشتر است.
رویترز با استناد به آمارهای دولت قبل، میزان صادرات نفت کوره در سال ۹۱ را حدودا بالای ۲۰ میلیون تن (تقریبا ۵/۱ میلیون تن در ماه) عنوان کرده است. این در حالی است که بلومبرگ در گزارشی میزان صادرات ماهانه این محصول نفتی ایران را تا اکتبر ۲۰۱۳، ۶۰۰ هزار تن اعلام کرده که حکایت از کاهش ۹۰۰ هزار تنی این محصول دارد. همچنین پیش‌تر در اردیبهشت سال جاری، مدیرعامل وقت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، به خبرگزاری مهر گفته بود که ایران تولید نفت کوره را برای سال ۹۲ حدود ۲۰ تا ۲۷ درصد کاهش خواهد داد تا به جای آن محصولات پالایشگاهی با ارزش‌تری تولید کند. اما خبرها حاکی از آن است که صادرات نفت کوره ایران همچنان سیر نزولی خود را ادامه می‌دهد، به طوری که بلومبرگ در گزارشی که در ۶ دی‌ماه‌ منتشر کرد، از افت صادرات نفت کوره ایران به یک‌سوم یعنی حدود ۲۰۰ هزار تن از ماه اکتبر به بعد خبر داده و علت این امر را افزایش استفاده از این سوخت در نیروگاه‌های برق کشور در پی افزایش مصرف گاز، عنوان کرده است.