مشتریان قدیمی سوآپ نفت با تصمیم‌های غلط از دست رفتند

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه بازارهای قدیمی ایران در عملیات سوآپ نفت خام از دست رفته است، گفت: ایران به دنبال بازار‌های جدید برای ادامه‌ سوآپ نفت است. منصور معظمی در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به اینکه سوآپ نفت خام در دولت گذشته متوقف شد، گفت: متوقف شدن عملیات سوآپ نفت خام دو ایراد اساسی داشت؛ یکی آنکه سهم بزرگ ایران در سوآپ از دست رفت و دیگر اینکه شرکت‌های طرف قرار‌داد علیه ما شکایت کردند و اکنون این به یک بحث حقوقی تبدیل شده است.

وی با اظهار اینکه بازار سوآپ نفت خام از ایران گرفته شده، خاطرنشان کرد: سیاست وزارت نفت توسعه‌ سوآپ است، به ‌طوری که سیاست‌های جدید این وزارتخانه، سوآپ نفت خام را فعال خواهد کرد.

معاون امور برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربنی وزارت نفت اعلام کرد: کارهای اولیه برای از سرگیری دوباره سوآپ نفت خام انجام شده و مذاکراتی صورت گرفته که موفقیت‌آمیز بوده و در آینده نتایج آن را خواهیم دید.

معظمی با اشاره به اینکه ایران اکنون به دنبال کسب بازار‌های جدید در بخش عملیات سوآپ نفت خام است، گفت: ما مشتری‌های قدیمی خود را در این بخش به دلیل تصمیمات غلط از دست داده‌ایم.

وی با بیان اینکه گرفتن بازار‌های قدیمی از دست رقبا بسیار سخت است، گفت: به دلیل تصمیمی که از سوی ایران گرفته شد، ایران به تعهدات خود پایبند نماند و قرار‌داد‌های سوآپ نفت خام را بر‌هم زد در نتیجه مشتریان سابق ایران نیاز خود را از طریق بازار‌های دیگر تامین کرده‌اند.

معاون وزیر نفت در پاسخ به این سوال که آیا نرخ سوآپ نفت خام تعیین شده است، گفت: نرخ سوآپ با توجه به مبدا و مقصد باید مشخص شود، ولی به‌طور کلی تاکنون نرخی در این زمینه تعیین نشده است.

از مردادماه ۱۳۸۹ عملیات سوآپ خام از مسیر ایران به دلیل این که وزیر نفت وقت معتقد بود سوآپ نفت خام، کشور را به وارد‌کننده نفت خام تبدیل کرده است، متوقف شد.

عملیات معاوضه نفت خام از مسیر ایران در حالی متوقف شد که با توجه به تحریم‌های اعمال شده علیه صنعت نفت کشور، «طرح تجارت نفت» می‌توانست نقش بسیار مهمی را در کاهش تاثیر محدودیت‌های صورت گرفته علیه ایران داشته باشد؛ به طوری که بعد از توقف سوآپ، بخش اقتصادی شورای عالی امنیت ملی بعد از جلسه‌ای با مدیران نفتی و دریافت گزارش و نظرات آنها به وزارت نفت تاکید کرد که دوباره با شرکت‌های سوآپ‌کننده وارد مذاکره شوند.

هم‌اکنون بیش از سه سال از توقف سوآپ نفت خام می‌گذرد، اما خبرها حاکی از آن است که با وجود تلاش تیم جدید وزارت نفت برای مذاکره با کشورهای حاشیه دریای خزر برای از سرگیری سوآپ نفت خام، این کشورها باتوجه به قطع ناگهانی سوآپ نفت در دولت قبلی چندان تمایلی برای همکاری دوباره با ایران ندارند.