رویترز نوشت، در حالی ‌که تولید نفت اوپک در دسامبر 2013 به علت کاهش برنامه‌ریزی نشده به کمترین میزان در 5/2 سال گذشته رسید، تولید نفت ایران 50 هزار بشکه افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری فارس، رویترز طی تحقیقاتی نشان داد که تولید نفت اوپک در آخرین ماه سال گذشته میلادی به علت اعتراض‌ها و اعتصاب‌ها در لیبی، رکود در صادرات نفت عراق و کاهش بیشتر در عرضه نفت عربستان به پایین‌ترین میزان از ماه مه‌۲۰۱۱ رسید.
براساس این تحقیق که بر پایه اطلاعات کشتیرانی و اطلاعات از منابع آگاه در شرکت‌های نفتی تهیه شده است، تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک در ماه دسامبر به طور متوسط برابر با ۵۳/۲۹ میلیون بشکه در روز بوده که از ۶۴/۲۹ میلیون بشکه در ماه نوامبر کمتر است.
این تحقیق نشان می‌دهد که کاهش تولید نفت اوپک به علت کاهش‌های برنامه‌ریزی نشده بوده و به حفظ قیمت نفت در بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه در سال ۲۰۱۳ کمک کرده است و احتمالا این سطح قیمت در سال جاری نیز ادامه یابد.
براساس این گزارش افزایش تولید نفت لیبی در روزهای ابتدایی سال ۲۰۱۴، بر قیمت‌ها تاثیر گذاشت اما بازگشت بیشتر نفت لیبی به بازار قطعی نشده است.کارستن فریتچ تحلیلگر کامرز بانک معتقد است که موضوعات مربوط به عرضه نفت هنوز در مرکز توجه قرار دارد و در مورد لیبی، بسیار زود است بگوییم که سطح تولید بیشتر تثبیت می‌شود یا نه.
در ماه دسامبر، اعتراض‌ها در لیبی، عرضه کمتر نفت عربستان و رکود تولید نفت عراق، افزایش تولید در نیجریه و افزایش اندک تولید نفت ایران، بازار را تحت‌الشعاع قرار داد.
تولید نفت اوپک در ماه دسامبر ۲۰۱۳ به پایین‌ترین سطح تولید این سازمان از ماه مه ۲۰۱۱ رسیده است، یعنی زمانی‌که این سازمان ۹۰/۲۸ میلیون بشکه نفت در روز تولید کرده است.
تولید نفت اوپک در ماه دسامبر برای سومین ماه متوالی کمتر از ۳۰ میلیون بشکه در روز تعیین شده‌است.
یک منبع صنعتی در عربستان گفت: کاهش تولید عربستان به علت کاهش نیاز داخلی برای نفت خام برای تامین سوخت تاسیسات تولید برق و همچنین کاهش تقاضای خارجی بوده است.
تولید نفت ایران در ماه دسامبر ۷/۲ میلیون بشکه در روز برآورد شده که نشان از افزایش ۵۰ هزار بشکه‌ای دارد.