توافق صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی با زنگنه برای فروش حق‌العمل‌کاری نفت
گروه بنگاه‌ها - ملیحه ابراهیمی: رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی از توافق این اتحادیه با وزیر نفت در خصوص فروش نفت به صورت حق‌العمل کاری خبر داد.
به گزارش «دنیای اقتصاد»، حسن خسروجردی روز گذشته در نشست خبری هشتمین همایش سالانه اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران که ۱۷ دی‌ماه برگزار می‌شود، گفت: در دولت قبلی تلاش کردیم دولت را قانع کنیم تا از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده کند.
وی با بیان اینکه ما آمادگی همکاری با دولت را داریم و به هیچ وجه به دنبال ایجاد چالش برای دولت نیستیم، ادامه داد: اما این حق ملت است که چالش‌های بخش خصوصی در کشور را بداند.خسروجردی اظهارکرد: در گذشته این اختیار به ما داده شد تا ۲۷ درصد از صادرات نفت خام و فرآورده‌ها را برعهده بگیریم اما متاسفانه ابزارهای لازم برای این کار فراهم نبود.
وی ادامه داد: کنسرسیوم‌ها و صندوق توسعه فرآورده‌های نفتی در این اتحادیه تشکیل شد و حتی بخشی از حمل و نقل دریایی را نیز بر عهده گرفتیم.
رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به اینکه هنوز مشکلات ما به طور کامل برطرف نشده بود که دولت تغییر کرد و مجبور شدیم از ابتدا رایزنی‌های خود را با دولت جدید آغاز کنیم، تصریح کرد: به همین دلیل تا کنون به طور کامل مشکلات ما در خصوص صادرات نفت خام برطرف نشده است اما در حال حاضر به دنبال برطرف کردن این مشکلات هستیم.
وی با اشاره به اینکه قیمت قیر در کشور ما ۵۵ درصد از ارزش نفت خام را شامل می‌شود، خاطرنشان کرد: با یک کار جمعی و با حمایت دولت می‌توان قیمت قیر را افزایش داد به طوری که حتی پنج کشور تولید‌کننده قیر در جهان نیز حاضر هستند با ما یک کنسرسیوم واحد را تشکیل دهند تا بتوانیم هم در تولید قیر و هم در صادرات به نتیجه مطلوبی برسیم.رییس اتحادیه صادر‌کنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به اینکه دولت باید باور کند در شرایط تحریم هستیم و این شرایط به زودی قابل برطرف شدن نیست، خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم با تشکیل کنسرسیوم با کشورهای کوچک و به خصوص کشورهای مسلمان بخش زیادی از مشکلات تحریم را برطرف کنیم.
خسروجردی در ادامه با اشاره به فروش نفت توسط این اتحادیه گفت: در دولت قبلی اگر چه مجوز فروش ۲۰ درصد از نفت خام را در اختیار داشتیم اما نتوانستیم این مقدار از نفت تولیدی را به فروش برسانیم ولی باید اعلام کنم که هر چقدر نفت فروختیم پول آن را به دولت پرداخت کردیم.وی با اشاره به اینکه مذاکراتی را اخیرا با وزیر نفت در‌خصوص ادامه همکاری در‌خصوص فروش نفت داشته‌اند، گفت: مقرر شد تا از این به بعد این اتحادیه به صورت حق‌العمل‌کاری کار فروش نفت را بر عهده بگیرد.