در پی انتشار تازه‌ترین گزارش بازار کار آمریکا، بهای نفت خام شاخص دبلیو تی‌آی به بالاترین سطح میانگین هفتگی خود از ژوئیه ٢٠١٣ رسید.
به گزارش شانا و به نقل از خبرگزاری رویترز، در پی انتشار تازه ترین گزارش بازار کار آمریکا و بهبود شرایط اشتغال که امیدها نسبت به تقاضای نفت را افزایش داد، بهای نفت آمریکا در پایان معاملات روز جمعه ١٥ آذر بیشترین رشد هفتگی خود را از ماه ژوئیه سال جاری میلادی تجربه کرد.
این آمار وضعیت اشتغال، دومین گزارش در هفته درباره بهبود وضعیت اقتصادی بود که پس از گزارش مثبت بازنگری رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماه سوم سال جاری میلادی این کشور منتشر شد. بهبود شرایط بازار سهام نیز در بالا رفتن بهای این شاخص نفتی موثر بود. وزارت کار آمریکا روز جمعه اعلام کرد که ماه گذشته میلادی ٢٠٣ هزار شغل ایجاد شده و نرخ بیکاری به کمترین حد خود از ماه نوامبر ٢٠٠٨ رسیده است.
در آغاز و پس از انتشار این گزارش، بهای نفت خام آمریکا کاهش یافت و سرانجام با ٢٧ سنت افزایش در سطح بشکه‌ای ٩٧ دلار و ٦٥ سنت تثبیت شد. بازار معاملات روز جمعه در حالی پایان یافت که بهای نفت آمریکا نرخ رشد هفتگی ۳/۵ درصد را نشان می‌داد که بالاترین درصد از پنجم ژوئیه سال جاری میلادی به شمار می‌آید.
عامل دیگری که در افزایش قیمت‌ها نقش داشت اعلام شرکت ترانسکندا مبنی بر آغاز به کار خط لوله با اهمیتی است که از ماه آینده آغاز به کار می‌کند و نفت خام را از ایالت اوکلاهاما به بازارهای پالایش نفت منتقل خواهد کرد.
بهای نفت خام برنت نیز در پایان معاملات روز گذشته با ٦٣ سنت افزایش در سطح ١١١ دلار و ٦١ سنت برای هر بشکه تثبیت شد. دلیل افزایش بهای برنت بالا رفتن بهای بنزین RBOB آمریکا بود که با رسیدن به بالاترین حد خود در دو هفته گذشته به ۷۵۴۵/۲ دلار برای هر گالن رسید.
بالا رفتن بهای نفت در طول هفته گذشته باعث شد تا اختلاف بهای نفت برنت نسبت به بهای شاخص آمریکا با ٥ دلار کاهش به ١٣ دلار و ٤٣ سنت برسد. این در حالی است که هفته پیش از آن این اختلاف به بیشترین حد خود از ماه مارس سال میلادی رسیده بود. روز جمعه اختلاف میان دو شاخص در سطح ١٣ دلار و ٩٦ سنت تثبیت شد که نسبت به معاملات روز پنج‌شنبه ٣٦ سنت افزایش نشان می‌دهد. تحلیلگران بر این باورند که کاهش تولید به دلیل سرمای هوا در آمریکا و دریای شمال و دشواری تولید نفت نیز در افزایش قیمت‌ها موثر بوده است.