سعید لیلاز در گفت‌وگو با «شانا» درباره عملکرد ١٠٠ روزه وزارت نفت در دولت تدبیر و امید گفت: هنوز زود است درباره تحولات عمیقی که باید در صنعت نفت ایجاد شود، صحبت کرد. وی با اشاره به انتصابات و نوع نگرش حاکم بر صنعت نفت در دولت یازدهم ادامه داد: با همین انتصاباتی که در ١٠٠ روز اخیر صورت گرفت می‌توان گفت که شایسته‌سالاری دوباره در صنعت نفت حاکم شده است.
لیلاز با تاکید بر اینکه صنعت نفت بیش از هر صنعت دیگری به نیروهای ماهر نیاز دارد، تصریح کرد: مساله اصلی در صنعت نفت تحریم نیست، بلکه مدیریت اعمال شده بر آن است.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به افت تولید و صادرات نفت ایران حتی قبل از اعمال تحریم‌های سختگیرانه علیه کشورمان گفت: متاسفانه طی ٨ سال اخیر به طور منظم و متوالی سرمایه‌گذاری قابل توجهی در صنعت نفت صورت نگرفته است، به همین دلیل آقای زنگنه کار دشواری را پیش رو داشته و کارهایی که وی انجام می‌دهد به زمان نیاز دارد.
لیلاز با اشاره به مهم‌ترین چالشی که صنعت نفت طی مدت اخیر با آن رو‌به‌رو بوده است، بیان کرد: به کارگیری مدیرانی که تجربه کافی نداشتند، نگاه غیرسازنده دولت به صنعت نفت که برای این صنعت بسیار زیانبار بود، توقف سرمایه‌گذاری در صنعت و کاهش بهره‌وری از نکاتی است که وزیر نفت طی این مدت کوتاه توجه ویژه‌ای به آن داشته است و قطعا به دنبال از بین بردن این چالش ها خواهد بود.
وی افزود: خوشبختانه با اتفاقاتی که در سطح مدیریت کلان و دیپلماسی رخ داده می‌توان گفت که نگاه دولت به صنعت نفت تغییر کرده است.
به گفته این کارشناس اقتصادی، توقف روند کاهنده بهره‌وری از یک طرف و سرمایه‌گذاری در صنعت نفت از سوی دیگر نیاز به زمان دارد تا بتوانیم مسائل را حل کنیم.
لیلاز با بیان اینکه در حال حاضر اظهار‌نظر درباره عملکرد آقای زنگنه بسیار زود است، خاطرنشان کرد: برای افزایش بهره وری و سرمایه‌گذاری در صنعت نفت نیاز به زمان داریم اما با یقین می‌شود گفت که نگاه دولت به صنعت نفت همراه با تغییرات بنیادین و شایسته‌سالاری بوده که آثار مثبت آن از هم‌‌اکنون نیز قابل مشاهده است.