پیشرفت پارس جنوبی در 100 روز
گروه نفت و پتروشیمی- وزیر نفت که روز پنجشنبه برای بازدیدی یک روزه به پایتخت گازی کشور سفر کرده بود ابراز امیدواری کرد که در زمستان امسال مشکل تامین گاز نداریم و هماهنگی‌هایی که بین مجموعه وجود دارد متضمن اهداف گازی کشور خواهد بود.
وی در عین حال زمستان امسال را سخت‌ترین زمستان تاریخ صنعت گاز کشور نامید و تاکید کرد با در اولویت قرار دادن بهره‌برداری از پنج فاز گازی پارس جنوبی، می‌توان به حل مشکلات آتی کشور در زمینه گاز امیدوار بود. وی فازهای ۱۲، ۱۵، ۱۶، ۱۷ و ۱۸ را به عنوان اولویت کاری خود معرفی کرد. به نظر می‌رسد فاز ۱۲ پارس جنوبی امسال هم به بهره‌برداری نخواهد رسید و تنها در اواخر آذرماه یک ردیف از پالایشگاه فاز ۱۲ میدان گازی پارس جنوبی با گاز فاز ۶، ۷ و ۸ پارس جنوبی راه‌اندازی می‌‌شود.
این در حالی است که به گزارش «ایسنا» فازهای ۱۵ و ۱۶ نیز به دلیل آن که سکوهای این دو فاز توسط شرکت‌های ایزوایکو و صف ساخته نشده و شرکت دانا کیش نیز حفاری ۲۴ حلقه چاه فازهای ۱۵ و ۱۶ را تکمیل نکرده و تا سال آینده نیز انتظار نمی‌رود این موضوعات حل شوند.امسال بهره‌برداری نمی‌شود شرکت ملی حفاری ایران نیز حفاری چاه‌های فاز ۱۷ را به پایان نرسانده است. بر این اساس انتظار می‌رود وزیر نفت باید در درجه اول تکلیف پیمانکاران را مشخص کند و بهره‌برداری از فازهای موجود را به سرعت پیش ببرد.با این حال زنگنه روز پنجشنبه با اشاره به تلاش وزارت نفت برای به تولید رساندن واحدهایی از پنج فاز در اولویت پارس جنوبی در زمستان امسال، گفت: بیشترین تاکید ما روی بهره‌برداری از دو خط فاز ١٥ و ١٦ به ظرفیت ٢٥ میلیون متر مکعب تا پایان امسال است. وی همچنین با تاکید بر اینکه به تولید رسیدن دو خط فازهای ١٥ و ١٦ به ظرفیت شیرین سازی گاز کشور می‌افزاید، گفت: با توجه به اینکه گاز ترش این پروژه از محل فازهای ٦، ٧ و ٨ تامین می‌شود، امسال هیچ‌گونه افزایش ظرفیت تولید گاز در کشور ایجاد نخواهد شد.
این در حالی است که اخیرا سرپرست بهره‌برداری پالایشگاه چهارم مجتمع گاز پارس جنوبی در دیدار سفیر ژاپن اعلام کرده بود در حال حاضر فازهای ۶ و ۷ و ۸ مجتمع گاز پارس جنوبی روزانه ۱۰۴ میلیون مترمکعب گاز تولید می‌کند.
زنگنه همچنین روز پنجشنبه اعلام کرد: امیدواریم تا پایان سال ٩٢ حدود ١٢ میلیون متر مکعب گاز ترش فاز ١٢، در خط یک این فاز شیرین‌سازی شود؛ ضمن آنکه چاه‌های یکی از سکوهای دریایی این فاز بزرگ مرزی هم اکنون آماده بوده و پیش‌بینی می‌شود راه‌اندازی آن با گاز ترش ارسالی از دریا انجام شود.
به گزارش «شانا» زنگنه تاکید کرد: ساخت دیگر فازهای در حال اجرای پارس جنوبی بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده سال آینده با شتاب بیشتری ادامه می‌یابد.
وزیر نفت با اشاره به نخستین سفر خود در مرداد امسال به پایتخت گازی کشور گفت: فاز ١٧ پارس جنوبی نسبت به سه ماه گذشته ساماندهی بهتری یافته است و این موضوع حکایت از تلاش همکاران بخش پیمانکاری در سازمان گسترش و نوسازی وزارت صنایع و معادن (ایدرو) دارد؛ ضمن آنکه مشکلات بخش‌هایی از این فاز که از برنامه عقب بوده در حال رفع شدن است. وی ابراز امیدواری کرد: برای زمستان امسال که سخت‌ترین زمستان تاریخ صنعت گاز کشور به لحاظ کمبود گاز است، مردم مشکلی برای تامین سوخت زمستانی نخواهند داشت.
ایران بازیگر اصلی بازار گاز می‌شود
در این بین اما دبیرکل جدید مجمع کشورهای صادرکننده گاز با اشاره به نقش و ماموریت آینده پارس جنوبی در بازار عرضه و تقاضای گاز اعلام کرد: ایران با در اختیار داشتن بیش از ۳۳ تریلیون مترمکعب ذخایر گاز طبیعی به زودی به بازیگر اصلی بازار جهانی گاز تبدیل خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، همزمان با شمارش معکوس برای آغاز دوره دبیرکلی ایران بر مجمع کشورهای صادرکننده گاز، محمد حسین عادلی دبیرکل جدید این مجمع بین‌المللی با سفر به پایتخت گازی ایران آخرین وضعیت طرح توسعه فازهای پارس جنوبی را مورد بررسی قرار داد.
عادلی در حاشیه این بازدید یک روزه گازی گفت: مجموعه اقدامات گسترده انجام شده در پایتخت گازی کشور، این منطقه را هم‌اکنون به یکی از حوزه‌های کانونی و استراتژیک در نقشه بین‌المللی عرضه و تامین تقاضای جهانی گاز تبدیل کرده است.دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز با اشاره به سهم قابل توجه منابع گاز طبیعی در میادین مشترک و مستقل ایران و در اختیار داشتن بیش از ۳۳ تریلیون مترمکعب ذخیره قابل استحصال گاز طبیعی تصریح کرد: ایران در حال حاضر با قرار گرفتن در رتبه دوم کشورهای بزرگ دارنده ذخائر گاز یکی از عمده‌ترین مناطق تامین‌کننده انرژی جهان خواهد بود که این بیانگر آن است که مجمع کشورهای صادرکننده گاز با وجود این دست از بازیگران بزرگ تولید، از چه ظرفیت و پتانسیلی در شبکه تجارت جهانی منابع هیدروکربوری برخوردار است.این مقام مسوول‌ با تاکید بر اینکه با توجه به جایگاه گاز در اقتصاد جهانی و همچنین قرار گرفتن بیش از ۷۰ درصد از ذخایر گاز جهان در کشورهای عضو این سازمان بین‌المللی، GECF می‌تواند در عرصه انرژی جهان نقش تاثیرگذاری ایفا کند، اظهار داشت: تحولات امید بخش امروز کشور نوید این را دارد که به زودی با گشایش فصلی نوین در توسعه و پیشبرد برنامه‌ها، منطقه عسلویه به عنوان منطقه‌ای‌ پر‌اهمیت و استراتژیک مورد توجه جهانیان قرار خواهد گرفت.
عادلی تاکید کرد: مجموعه تدابیر ویژه وزارت نفت ایران در قالب برنامه اقتصادی دولت که ارتقای سطح سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در این منطقه را هدف قرار داده منجر به افزایش فعالیت‌ها در مسیر توسعه طرح‌های عسلویه خواهد شد که این می‌تواند بیش از پیش شکوفایی اقتصاد ملی را در برداشته باشد.عادلی، دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز در این سفر یک روزه از طرح توسعه فازهای ۱۵ تا ۱۸ پارس جنوبی دیدن کرد.