لغو احتمالی تحریم‌های ایران و افزایش صادرات نفت این کشور می‌تواند باعث ایجاد رقابت شدید تعیین قیمت در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) شود، زیرا اعضای این سازمان باید با نفت ایران که با قیمت مناسب تر و تخفیف به بازار عرضه خواهد شد رقابت کنند.
به گزارش «ایسنا» به نقل از شبکه سی‌ان‌بی‌سی تحریم‌ها علیه ایران باعث بیرون ماندن روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت ایران خارج از بازارهای جهانی شده است و هرگونه توافق بین دو طرف به معنی این است که تحریم‌ها لغو خواهد شد و عرضه نفت ایران به بازار افزایش خواهد یافت و باعث کاهش قیمت‌ها خواهد شد.
تحلیلگران معتقدند اضافه شدن نفت ایران به بازار که در حال حاضر اشباع است، باعث کاهش قیمت و ایجاد تنش در سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت خواهد شد که بیش از یک‌سوم نفت جهان را تولید می‌کند.
باربارا لامبرشت، تحلیلگر موسسه کامرز بانک گفت: بازار جهانی از روزانه یک میلیون بشکه نفت ایران محروم شده اما چشم‌انداز بازار نفت از عرضه اشباع است و در صورت لغو تحریم‌ها و همچنین ارائه تخفیف از سوی ایران، رقابتی میان تولیدکنندگان اوپک ایجاد خواهد شد که به دنبال سهم بیشتری از بازار هستند.
کامرز بانک اخیرا در گزارشی برآورد‌ خود را از قیمت نفت برنت در سال ۲۰۱۴ از ۱۱۵ دلار به ۱۰۶ دلار درهر بشکه تنزل داده است. همچنین موسسه تحقیقاتی سوسایت جنرال ادعا کرده ایران هم اکنون بیش از ۲۶ میلیون بشکه نفت در نفت‌کش‌ها دارد.
این موسسه پیش بینی کرد پس از لغو تحریم‌های ایران دست‌کم سه تا شش ماه طول می‌کشد میزان تولید نفتی ایران به قبل از تحریم‌ها بازگردد. البته اگر مراقبت‌های لازم از میادین صورت نگرفته باشد، این زمان طولانی‌تر خواهد بود.
تحلیلگران همچنین معتقدند عربستان می‌تواند با کاهش تولید نفت خود فضا را برای بازگشت نفت ایران به بازار جهانی فراهم کند.