هشت غول نفتی جهان برای بازگشت به صنعت نفت ایران مسیرهای مختلفی را باید پشت سر بگذارند و در این بین هر قدر خیال شل انگلیس، انی ایتالیا، استات اویل هیدروی نروژ و پتروبراس برزیل برای بازگشت راحت است اما توتال فرانسه، گازپروم روسیه و شرکت‌های چینی‌ برای دیدن رنگ نفت ایران با دردسرهای متعددی باید دست و پنجه نرم کنند.
به گزارش خبرگزاری مهر، مهم‌ترین سیاست روی میز این روزهای وزارت نفت بر مبنای بازگشت شرکت‌های بزرگ نفت و گاز جهان به صنعت نفت ایران بنا شده است و از این رو در نخستین روزهای وزارت بیژن زنگنه وی با صدور احکامی کارگروه اصلاح قراردادهای بیع متقابل را مشخص کرد.
از این رو وزارت نفت قصد دارد با افزایش جذابیت قراردادهای توسعه بخش بالادستی صنعت نفت و با حفظ منافع ملی، امکان دستیابی به توافق‌های «برد-برد» بین شرکت ملی نفت ایران و غول‌های نفت و گاز جهان را فراهم کند.
طی ۲ دهه گذشته تاکنون و تا پیش از افزایش تحریم‌های بین‌المللی علیه صنعت نفت و گاز ایران و به ویژه طرح توسعه فازهای مشترک پارس جنوبی، شرکت ملی نفت ایران در بخش بالادستی قراردادهایی با شرکت‌هایی همچون توتال فرانسه، شل انگلیس، استات اویل هیدروی نروژ، انی ایتالیا، پتروبراس برزیل، رپسول اسپانیا، گازپروم و لوک اویل روسیه، پتروناس مالزی و اینپس ژاپن امضا کرده بود.
با افزایش محدودیت‌های بین‌المللی و خروج شرکت‌های بزرگ نفت و گاز اروپایی و حتی آمریکایی از صنعت نفت ایران، شرکت‌های چینی همچون CNPC، ساینوپک، کاسل و سینوک قراردادهایی با صنعت نفت ایران امضا کردند اما شرکت‌های نفتی چینی یکی پس از دیگری به دلیل تاخیر در اجرای قراردادها و بعضا وقت کشی از پروژه‌های نفتی کنار گذاشته شدند.
همزمان با آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید، اقداماتی به منظور احیای دیپلماسی با محور انرژی با کشورهای مختلف اروپایی و حتی آمریکایی در دستور کار قرار گرفت و همزمان وزارت نفت به عنوان وزارت خارجه دوم هم رایزنی‌های دیپلماتیک را با کشورهای اروپایی آغاز کرد.
وزارت نفت با تاکید بر اینکه هیچ گونه محدودیت و منعی به‌منظور مشارکت با شرکت‌های نفتی اروپایی و حتی آمریکایی در صنعت نفت مطابق با یک مشارکت «برد - برد» وجود ندارد از آغاز مذاکرات با برخی از شرکت‌های اروپایی و حتی آمریکایی خبر داده است.
در این بین محسن قمصری، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران اخیرا با اشاره به تمایل چندین شرکت معتبر و بزرگ نفت و گاز جهان برای بازگشت به صنعت نفت ایران، گفت: در طول چند هفته گذشته تاکنون بارها نمایندگان شرکت‌های بزرگ نام آشنای نفتی با شرکت ملی نفت ایران مذاکره کرده اند.
این دیپلمات وزارت نفت با تاکید بر اینکه در این مذاکرات شرکت‌های خارجی خواستار راه‌اندازی مجدد دفاتر خود و آماده سازی زمینه فعالیت خود در طرح‌های توسعه میادین نفتی و گازی شده اند، بیان کرد: شرکت‌های خارجی مترصد فراهم آمدن زمینه‌ای برای رفع یا کاهش تحریم‌ها و بازگشت مجدد خود هستند.