شرکت نفت و گاز پارس برای سال ۹۳، بودجه ۹ میلیارد دلاری را برای توسعه ۵ فاز گازی و پرداخت بدهی برخی پیمانکاران دریایی فازهای موسوم به ۳۵ ماهه درخواست کرده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، براساس وعده دولت قرار است تا ۱۵ آذرماه لایحه بودجه سال ۹۳ به مجلس برود، از این رو هم‌اکنون دستگاه‌های اجرایی کشور در حال تنظیم بودجه خود برای سال ۹۳ هستند.
بر‌اساس این گزارش، بودجه‌ای که برای شرکت نفت‌وگاز پارس - که وظیفه توسعه فازهای گازی پارس جنوبی را برعهده دارد - برآورد شده، تقریبا معادل ۹ میلیارد دلار است.
این گزارش اضافه می‌کند قرار است این بودجه به فازهای ۱۵ و ۱۶، ۱۷ و ۱۸، ۱۲ و همچنین بخشی از آن نیز به بخش‌های دریایی فازهای ۳۵ ماهه تعلق بگیرد به طوری که قرار است هزینه پیمانکارانی را که برای این فازها دکل حفاری آورده‌اند از این بودجه تامین کنند، اما بودجه در نظر گرفته شده برای بخش خشکی این فازها، تقریبا در حد صفر است. نکته قابل تامل در تخصیص بودجه سال ۹۳ شرکت نفت‌وگاز پارس این است که هیچ ردیف بودجه‌ای برای فاز۱۱ و همچنین لایه نفتی پارس جنوبی دیده نشده است.
بر‌اساس اظهارات وزیر نفت، طرح توسعه فازهای ۱۲، ۱۵ ، ۱۶ ۱۷ و ۱۸ از اولویت برخوردارند به طوری که دیگر فازهای گازی در حال توسعه در حالت تعطیل یا نیمه تعطیل قرار گرفته‌اند و علت آنکه هیچ ردیف بودجه‌ای برای توسعه دیگر فازهای پارس‌جنوبی دیده نشده به همین دلیل است.
اگر‌چه توسعه این فازها که از پیشرفت قابل ملاحظه‌ای برخوردارند، حائز اهمیت هستند اما باید گفت برای توسعه فاز۱۱ که به عنوان فاز مرزی میدان گازی مشترک پارس جنوبی شناخته می‌شود نیز هیچ ردیف بودجه‌ای در نظر گرفته نشده است، از این رو هیچ اقدام توسعه‌ای در این فاز در طول سال ۹۳ صورت نخواهد گرفت.
از طرفی نیز در‌خصوص لایه نفتی پارس جنوبی باید خاطرنشان کرد که هم اکنون قطر روزانه بیش از ۵۰۰ هزار بشکه از این لایه برداشت می‌کند ولی هنوز ایران نتوانسته است از این لایه حتی یک بشکه هم برداشت کند با این شرایط دلیل این که چرا برای توسعه لایه نفتی هیچ ردیف بودجه‌ای تخصیص نیافته است جای سوال دارد.
پیمانکاران فازهای متوقف شده به وزیر نفت هشدار داده بودند که توقف فازهای در حال توسعه موجب فرسودگی تجهیزات خواهد شد و برای راه‌اندازی و توسعه مجدد این فازها باید بودجه‌های گزافی هزینه کرد و این کار بار مالی مضاعفی را به صنعت نفت تحمیل خواهد کرد.
از این‌رو به نظر می‌رسد باید در ساختار بودجه سال ۹۳ شرکت نفت و گاز پارس تجدید نظر شود تا بتوان از بودجه‌های گزافی که قرار است در آینده برای توسعه فازها و لایه نفتی پارس جنوبی در نظر گرفته شود، جلوگیری کرد.