تغییرات قیمت جهانی نفت

قیمت جهانی نفت روز چهارشنبه ۹ سنت کاهش یافت و به ۹۲/۱۰۸ دلار در هر بشکه رسید. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، در حالی که افزایش بیش از حد انتظار ذخایر نفتی آمریکا، تحت‌الشعاع اختلال در صادرات نفت لیبی قرار گرفته است، قیمت جهانی نفت دیروز با اندکی کاهش مواجه شد. تجار دیروز در انتظار اظهار نظرهای پس از پایان نشست فدرال رزرو بودند، اما تاثیر نتایج این نشست در هفته پیش رو بر قیمت نفت احتمالا ناچیز خواهد بود، چراکه انتظار می‌رود بانک مرکزی آمریکا سیاست محرک اقتصادی خود را ادامه دهد. بر‌اساس این گزارش، قیمت نفت برنت، پس از کاهش ۶۰ سنتی در روز سه‌شنبه، دیروز نیز با ۹ سنت کاهش مواجه شد و به ۹۲/۱۰۸ دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت خام آمریکا نیز با ۶۲ سنت کاهش به بشکه ای ۹۷ دلار و ۵۸ سنت رسید.

آمارهای مثبت و منفی از اقتصاد آمریکا در چند روز گذشته این احتمال را تقویت کرده است که فدرال رزرو در زودترین زمان ممکن، سیاست خرید اوراق قرضه خود را تا قبل از ماه مارس سال آینده کاهش نخواهد داد.

تتسو آموری، تحلیلگر بازار نفت در این باره اظهار کرد: اگر فدرال رزرو مطابق پیش‌بینی‌ها عمل کند و تغییری در موضع خود صورت ندهد، احتمالا موجب تقویت قیمت نفت خواهد شد، اما این افزایش چندان قابل توجه نخواهد بود. قیمت نفت به دلیل کاهش قابل توجه صادرات نفت خام لیبی طی روزهای اخیر، ۳ دلار افزایش یافته است. همزمان با متوقف شدن کار در بنادر و میادین نفتی، صادرات نفت لیبی به حدود ۹۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است که کمتر از ۱۰ درصد ظرفیت صدور نفت این کشور به شمار می‌رود.