شرکت زاروبژ نفت روسیه آمادگی خود را برای توسعه یک میدان تازه کشف شده گازی ایران در نزدیکی پارس جنوبی به شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، پس از مشارکت شرکت گازپروم در طرح توسعه فاز ۲ و ۳ پارس جنوبی، شرکت‌های نفتی ایران و روسیه در طول یک دهه گذشته تاکنون تجربه مطلوبی در توسعه همکاری‌های نفت و گازی ندارند. گزارش موسسه معتبر بریتیش پترولیوم انگلیس حاکی از آن است که هم اکنون ایران و روسیه در مجموع دارنده بزرگ‌ترین ذخایر نفت و گاز طبیعی جهان هستند، اما این دو غول هیدروکربوری جهان تاکنون به توافق قابل توجهی به منظور مشارکت در طرح‌‎های نفت و گازی دست نیافته‌اند.

در این بین هر چند دولت مسکو بارها نسبت به اعمال تحریم‌ها علیه ایران انتقاد کرده است، اما شرکت‌های مختلف نفت و گاز روسیه همچون گازپروم، لوک اویل و تات نفت روسیه در طول چند سال گذشته تاکنون کارنامه قابل قبولی در مشارکت نفتی با شرکت ملی نفت ایران از خود برجای نگذاشته‌اند.

شرکت لوک اویل پس از کشف بلوک نفت و گاز اناران در استان ایلام، از طرح توسعه میادین نفتی آذر و چنگوله کناره‌گیری کرد و سپس گازپروم جایگزین این شرکت نفتی شد. در نهایت گازپروم هم پس از اولتیماتوم‌های متعدد شرکت ملی نفت ایران عطای مشارکت در توسعه میدان نفتی آذر را به لقایش واگذار کرد و شرکت نفتی تات نفت روسیه هم در توسعه میادین سنگین ایران موفقیت قابل توجهی کسب نکرده است.

با وجود فراز و فرودهای متعدد شرکت‌های نفت و گاز روسیه در صنعت نفت ایران، این بار شرکت زاروبژ نفت این کشور برای مشارکت در طرح توسعه یک میدان گازی ایران در نزدیکی عسلویه اعلام آمادگی کرده است. زاروبژ نفت با ارائه پیشنهادی به شرکت ملی نفت ایران خواستار توسعه میدان تازه اکتشاف شده گازی خیام شد، با این وجود هنوز توافقی برای نحوه توسعه این میدان گازی حاصل نشده است.

در این بین سرگئی پراوسودف رییس انستیتو انرژی ملی روسیه با بیان اینکه «زاروبژ نفت» در خارج از روسیه موجودی زیادی ندارد، اعلام کرد: فعالیت در بازار نفت و گاز ایران برای آن چندان همراه با خطر نیست. این مقام روسی با اشاره به راه‌اندازی خط لوله گاز ایران - پاکستان در آینده نزدیک تصریح کرد: راه‌اندازی این خط لوله، می‌تواند شرایط را برای افزایش توجیه اقتصادی میدان گازی خیام افزایش دهد.

وی با اعلام اینکه حجم ذخایر میدان خیام ۲۶۰ میلیارد مترمکعب گاز و حدود ۲۲۰ میلیارد تن میعانات گاز است، تاکید کرد: قرار است حدود ۹ میلیارد متر مکعب گاز در سال از این میدان استخراج شود که تقریبا برابر با مقداری است که شرکت روسی گازپروم در سال ۲۰۱۱ میلادی به انگلیس تحویل داده است.