سیل ریزشی در بازار نفت

گروه نفت و پتروشیمی - بهاره رادمنش: توافقات انجام شده میان وزرای خارجه روسیه و آمریکا برای حل دیپلماتیک بحران سوریه، سبب شد سایه سنگین جنگ که طی دو هفته گذشته باعث نوسانات زیاد و عدم اطمینان از عرضه نفت کشورهای خاورمیانه شده بود، از بازارهای جهانی برداشته شود. در پی همین رویداد نفت جهانی روزگذشته با بازگشایی بازارهای جهانی نفت در اولین روز هفته میلادی با یک روند کاهشی همراه با نوسان مواجه شد. نفت دبلیو تی‌ای آمریکا روز گذشته با ادامه یافتن روند ریزشی آن به پایین‌ترین نرخ خود از ماه ژوئیه تاکنون رسید. این نوع نفت که در روز پایانی هفته گذشته با قیمت ۲۱/۱۰۸ دلار در هر بشکه تثبیت شده بود با آغاز معاملات در بورس نیویورک و از همان ساعات ابتدایی روز با موجی از کاهش قیمت مواجه بود به نحوی که در ساعات میانی تا ۰۲/۱ دلار ارزش هفته گذشته خود را از دست داد و به ۱۹/۱۰۷ دلار رسید. هرچند خبر منتشر شده از کناره‌گیری وزیر خزانه داری سابق آمریکا از کاندیداتوری ریاست فدرال رزرو و قوت گرفتن احتمال جایگزینی رییس فعلی با یکی از حامیان کاهش تدریجی محرک های اقتصادی اندکی از سرعت سقوط آن کاست، ولی نتوانست جلو کاهش ساعت‌های آتی آن را بگیرد تاجاییکه نفت آمریکا تا ۷۶/۱۰۶ دلار در هر بشکه سقوط کرد.قیمت‌های آتی نفت آمریکا نیز به تاثیر از تحولات بازار نقدی و کاهش یافتن حدس و گمان‌ها درباره وقوع جنگ، بیشترین رقم کاهشی خود را تجربه کرد و با ۳/۱ درصد کاهش مواجه شد.

از سوی دیگر دور شدن طوفان از سواحل کمپچه مکزیک، محل استقرار دو میدان نفتی شرکت نفت مکزیک نیز در کاهش قیمت‌ها بی‌تاثیر نبود. با این حال حجم معاملات نسبت به میانگین صد روزگذشته با ۱۳ درصد افزایش روبه‌رو شد. دیروز ارزش قراردادهای نفتی تحویل ماه سپتامبر باکاهش ۳۹ سنتی به ۲۱/۱۰۸ سنت رسید. نفت دبلیو تی‌ای آمریکا تحویل اکتبر نیز با ۴۵/۱ دلار کاهش با قیمت ۷۶/۱۰۶ دلار در هر بشکه معامله شد.

در این میان نفت برنت دریای شمال نیز روز دوشنبه هم جهت با نوسانات بورس نیویورک و با سرعت بیشتری نسبت به نفت دبلیو تی آی، در کانال کاهشی قرار گرفت. نفت برنت در این روز با تغییرات شدید قیمتی مواجه بود به نحوی که در ساعات میانی روز با ۵۳/۲ دلار کاهش قیمت در هر بشکه به ۱۷/۱۰۹ دلار رسید. ولی در ساعات بعدی معاملات اندکی از کاهش قیمت خود را جبران کرد و با ۱۲/۲دلار کاهش نسبت به قیمت هفته گذشته به ۵۸/۱۰۹دلار در هر بشکه رسید. در بازار نفت آتی نیز قیمت نفت برنت تحویل نوامبر با ۲۵/۱۱۰ دلار در هر بشکه معامله شد. انتظار می‌رود نفت اوپک نیز باتوجه به کاهش امکان وقوع جنگ گسترده و افزایش عرضه نفت شیل در جهان روند کاهشی خود را آغاز کند.