همزمان با تاخیر پیمانکار چینی شرکت ملی نفت ایران در توسعه میدان آزادگان جنوبی، عراق تولید روزانه ۱۵۰ هزار بشکه نفت را از این میدان مشترک آغاز می‌کند که سه برابر میزان تولید فعلی نفت ایران از این میدان مشترک است. به گزارش خبرگزاری مهر، پس از تاخیر در تکمیل طرح توسعه فازهای مختلف پارس جنوبی و عقب ماندگی گازی از این شریک گازی، صنعت نفت کشور در توسعه میدان مشترک نفتی آزادگان جنوبی که در حوزه نفت همچون یک پارس جنوبی بوده، قافیه را به شریک عراقی باخت. در طول مدت ۷ سال گذشته و با وجود برنامه‌ریزی منسجم شرکت‌های خارجی در عراق برای توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی (مجنون) اما شرکت ملی نفت ایران کماکان مشغول مذاکره با شرکت‌های چینی بوده است.

همزمان با آغاز فعالیت دولت دهم، قراردادی بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت CNPC چین امضا شد که هم اکنون با گذشت حدود چهار سال وزارت نفت هیچ‌گونه گزارشی از پیشرفت طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی ارائه نکرده است.

با این وجود، در میدان نفتی آزادگان شمالی که با سازنده‌های مشترک نفتی با نقاط مرزی عراق فاصله دارد تاکنون ۳۶ حلقه چاه حفاری شده و پیش‌بینی می‌شود با حفاری ۶ حلقه چاه دیگر در پاییز سال‌جاری امکان برداشت حدود ۷۰ هزار بشکه‌ای نفت در آینده‌ای نزدیک فراهم شود.

همزمان با وقت کشی پیمانکار چینی در توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی، عاصم جهاد سخنگوی وزارت نفت عراق از آغاز تولید نفت از میدان مجنون (آزادگان جنوبی) تا مهرماه سال‌جاری خبر داده و تاکید کرده است: تولید نفت از میدان مجنون عراق ماه آینده به ١٧٥ هزار بشکه در روز افزایش می یابد.

دولت بغداد پیش بینی کرده است که با توجه به پیشرفت اجرایی طرح توسعه میدان مشترک نفتی مجنون تولید نفت این کشور از این میدان مشترک با عراق تا پایان سال‌جاری میلادی به حدود ٤٠٠ هزار بشکه در روز افزایش یابد.

نکته قابل توجه آنکه با وجود تاخیرهای شرکت چینی در توسعه میدان آزادگان جنوبی، این دولت بغداد بود که ماه گذشته با ارسال نامه‌ای، شرکت شل را به دلیل کم کاری در استخراج نفت از میدان مجنون به شدت مورد انتقاد قرار داده است.

میدان نفتی مجنون یکی از مهم‌ترین منابع عراق برای افزایش تولید نفت است و از این رو، قرارداد طرح توسعه این میدان سال گذشته به کنسرسیومی متشکل از پتروناس مالزی و شرکت انگلیسی - هلندی شل واگذار شد.

از این رو در سال‌های اخیر قراردادی بین این کنسرسیوم خارجی و شرکت هالیبرتون آمریکا برای حفاری ۱۵ حلقه چاه برای توسعه این میدان با ذخیره چهار میلیارد و یکصد میلیون بشکه ای امضا شده است.