گروه نفت و پتروشیمی- استقبال دولتمردان کاخ سفید از پیشنهاد روسیه مبنی بر تحت کنترل قرار گرفتن سلاح‌های شیمیایی سوریه توسط نهادهای بین‌المللی و پذیرش آن توسط سوری‌ها، سیلی از ریزش قیمت‌ها را در بازارهای جهانی نفت طی دو روز گذشته سبب شد؛ به نحوی قیمت نفت برنت دریای شمال و نفت دبلیو تی آی آمریکا روزسه‌شنبه با بیش از دو دلار کاهش مواجه شدند. ولی روزگذشته در ساعات ابتدایی معاملات در بورس لندن همزمان با اعلام آمار اقتصادی چین مبنی بر افزایش تولیدات صنعتی این کشور و قدرت گرفتن احیای اقتصادی در دومین اقتصاد بزرگ جهان، نفت برنت با ۹۲ سنت افزایش به ۱۷/۱۱۲ دلار رسید.

در این بین نفت آمریکا نیز که گمان می‌رفت برای سومین روز متوالی روند کاهشی را تجربه کند، در ساعات اولیه معاملات این‌روز در واکنش به درخواست باراک اوباما از کنگره برای به تاخیر انداختن رای گیری برای حمله نظامی به سوریه و موافقت جامعه جهانی با طرح مسکو با کاهش اندکی روبه‌رو شد؛ ولی در ادامه روز با اعلام پوتین مبنی بر منوط بودن اجرای طرح روسیه در صورت دست کشیدن آمریکا از جنگ و سخنان وزیر امور خارجه آمریکا در رابطه با اینکه برای طولانی مدت منتظر پیشنهاد روسیه نخواهند ماند و حمایت وزیر دفاع این کشور از حمله، در کانال افزایشی قرار گرفت و با ۳۹ سنت افزایش به ۷۸/۱۰۷ دلار در هر بشکه رسید.

به گزارش بلومبرگ، تا زمانی که احتمال حمله نظامی آمریکا به سوریه و وقوع جنگ در خاورمیانه وجود داشته باشد، بی‌ثباتی در بازارهای جهانی نفت از میان نخواهد رفت.

در بازار آتی نفت نیز به تبعیت از شرایط سیاسی بین‌المللی، نفت آمریکا و نفت برنت نوسانات متفاوتی را تجربه کردند. نفت آمریکا تحویل اکتبر در بورس نیویورک با ۸۶ سنت کاهش به قیمت ۵۳/۱۰۶ دلار در هر بشکه رسید که این پایین‌ترین قیمت از ماه سپتامبر تاکنون است. همچنین حجم معاملات نفت آتی نیز در بورس نیویورک نسبت به میانگین صد روزگذشته ۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد. نفت برنت نیز برای تحویل اکتبر با ۱۸ سنت افزایش به قیمت ۴۳/۱۱۱ دلار در بورس لندن معامله شد.

نفت اوپک نیز با اعلام سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، مبنی بر کاهش تقاضای ٥٠٠ هزار بشکه برای نفت خام اعضای این سازمان در سال جاری میلادی نسبت به سال گذشته و رسیدن آن به به میانگین روزانه ٢٩ میلیون و ٩٠٠ هزار بشکه، با ۱۳/۲ دلار کاهش نسبت به روز قبل به ۲۶/۱۰۹ دلار در هر بشکه رسید.

بنا بر گزارش جدید اوپک، میانگین بهای نفت ‌خام سنگین ایران در ماه اوت در مقایسه با قیمت میانگین ماه پیش از آن سه دلار و ٤١ سنت افزایش یافته و به ۰۶/۱۰۷دلار در هر بشکه رسیده است.