تشکیل کنسرسیوم بین تولیدکننده‌های لوله گاز

 نخستین رویداد تکمیل چرخه تولید لوله در صنعت گاز، با حضور سعید توکلی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، رضا نوشادی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران و جمعی از مدیران ارشد صنعت گاز، جمعی از مدیران فولاد مبارکه و مدیرعامل فولاد اکسین و مدیرعامل شرکت‌های لوله‌‌سازی کشور در ساختمان مرکزی شرکت ملی گاز برگزار شد.

در پنل تخصصی این همایش مدیر برنامه‌ریزی فروش و حمل محصولات فولاد مبارکه گفت: صنعت نفت و گاز به عنوان مشتریان بخش انتقال سیالات فولاد مبارکه در کنار سایر مشتریان در صنایع ساختمان، خودروسازی، لوازم خانگی و … توانسته‌‌اند نیاز خود را از منبع پایدار و مطمئنی نظیر فولاد مبارکه تامین کنند. اگرچه حوزه نفت و گاز از ابتدای بهره‌‌برداری جزو مشتریان فولاد مبارکه بوده است. ولی باتوجه به شرایطی که طی سال‌های اخیر ایجاد شد و ضرورتی که در تامین داخلی فولادهای استراتژیک، خاص و گریدهای بالای API جهت انتقال خطوط گاز و نفت وجود داشت، تمرکز ویژه‌‌ای از سوی فولاد مبارکه در حوزه نفت و گاز جهت پاسخگویی به این نیاز شکل گرفت. گفتنی است که این نیاز پیش‌تر از طریق منابع خارجی تامین می‌‌شد.

وی گفت: توسعه‌‌های تجهیزاتی نظیر نصب و راه‌اندازی تجهیز RH-TOP در فولادسازی شرکت فولاد مبارکه و دانش فنی تحصیل شده از طریق مشارکت‌‌های شکل گرفته در زنجیره تولید لوله‌های انتقال نفت و گاز با همراهی شرکت فولاد اکسین به عنوان تولیدکننده پلیت و شرکت‌های لوله‌‌ساز تجربه خوبی را برای کشور رقم زد، از جمله این اقدامات باید به تولید تختال APIX۶۰ گاز ترش اشاره کرد که به کشور کمک کرد بتواند ۱۱۰۰ کیلومتر پروژه ملی خط انتقال نفت سرویس‌‌ ترش گوره به جاسک را با موفقیت تکمیل کند. این تجربه موفق سبب شد تا ساختار همکاری‌‌ها میان فولادساز، نوردکار و لوله‌سازها به نحوی مطلوب شکل بگیرد.

وی ادامه داد: با توجه به نیازی که در حوزه صنعت نفت و گاز کشور در خصوص تولید ورق‌‌های فولادی موردنیاز جهت پروژه‌‌های انتقال نفت و گاز وجود دارد، فولاد مبارکه طرح‌های توسعه‌‌ متعددی جهت تولید تختال‌های آن در دست اقدام دارد که به یاری خداوند در سال‌جاری بخشی از آن به بهره‌‌‌‌برداری خواهد رسید.

فخاری گفت: تمامی این اقدامات با مشارکت شرکت ملی گاز، شرکت مهندسی و توسعه گاز، شرکت مهندسی و توسعه نفت و همین طور شرکت فولاد اکسین و فولاد مبارکه صورت گرفته است. جلسات جدیدی نیز در جهت اصلاح استانداردها متناسب با نیاز کشور شروع شده که اتفاق خوبی است تا بتوانیم محصولی را با شرایط جدید تولید کنیم که پاسخگوی نیاز کشور باشد. امیدواریم این جلسات ادامه داشته باشد و فولاد مبارکه نیز همکاری کامل را در این خصوص خواهد داشت.

در ادامه محمدرضا دانیاری، مدیرعامل شرکت لوله‌‌سازی اهواز اظهار کرد: این رویداد می‌تواند کمک بسیار شایانی به ارتقای سطح همکاری‌‌ها داشته باشد و منجر به استفاده از توان و ظرفیت شرکت‌های داخلی از یکدیگر شود که نتیجه آن عدم‌نیاز به محصولات خارجی و غلبه بر تحریم‌‌هاست. وی افزود: شرکت لوله‌‌سازی اهواز با شناسایی نیاز‌‌های مجموعه‌‌های نفت و گاز، ضمن افزایش ظرفیت‌‌های تولید به دنبال خلق محصولات جدید با هدف رفع این نیازهاست و همکاری‌‌ها در این زمینه قطعا می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.

دانیاری عنوان کرد: شرکت لوله‌‌سازی اهواز در زنجیره صنعت گاز به عنوان یکی از اصلی‌‌ترین حلقه‌‌های استراتژیک این حوزه و با تولید محصولات ویژه می‌تواند نیاز صنعت گاز را برای اجرای طرح‌‌های این بخش تامین کند. این مقام مسوول گفت: در سه شرکت لوله‌‌سازی اهواز، ماهشهر و صفا ظرفیت‌‌های لازم و بسیاری وجود دارد ولی توزیع و تقسیم کار‌‌ها به درستی صورت می‌گیرد. دانیاری ضمن گلایه از برخی روش‌ها افزود: ابلاغ پروژه‌‌ها به صورت EPC موجب کاهش حاشیه سود لوله‌‌سازان می‌شود و باعث افزایش ریسک مالی در این شرکت‌ها شده است.

وی با اشاره به شرکت لوله‌‌سازی اهواز به عنوان بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده لوله‌‌های فولادی انتقال نفت، گاز و آب در خاورمیانه با سابقه‌‌ای درخشان در اجرای پروژه‌‌های ملی و بین‌المللی بیان کرد: افتخار می‌‌کنم که این شرکت تامین نیاز‌‌های وزارت نفت را طی ۵۴ سال گذشته بر عهده داشته است. مدیرعامل شرکت لوله‌‌سازی اهواز به جهت افزایش سود شرکت‌های تولیدکننده لوله پیشنهاد تشکیل کنسرسیوم زنجیره تامین لوله در بین شرکت‌های فولادی و لوله‌‌سازی را برای نخستین مرتبه در کشور مطرح کرد. رضا نوشادی نیز در نخستین رویداد تکمیل چرخه تولید لوله در صنعت گاز گفت: فعالیت‌‌ها در شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران بر اساس برون‌‌سپاری است و عمده هنر ما همین است. البته همه ذی‌نفعان در انجام امور، به‌‌منظور هم‌‌افزایی بیشتر، پایش و بررسی می‌‌شوند.

وی افزود: همچنین با اصلاح فرآیندها و با هدف چابک‌‌سازی سازمان، واگذاری اختیارات افزایش یافته است و اکنون تعداد ورودی‌‌ نامه‌‌ها به من از ۷۰ به ۲۰ نامه رسیده و اختیار به دیگر مدیران داده شده است. مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران تصریح کرد: پیمانکاران گاهی از نداشتن اطلاعات گلایه‌‌مند بودند، به همین دلیل سامانه‌‌ای طراحی کردیم که در بستر اینترنت، در هرجای کشور با دسترسی اختصاصی می‌توانند درباره اسناد پروژه‌‌ها اظهارنظر کنند. نوشادی ادامه داد: بنده در بدو ورود به این شرکت شاهد قراردادهای زیاد سنواتی بودم و ضمانت‌‌نامه‌‌ها تمدید می‌‌شدند، اما اکنون این تعداد به‌‌طور قابل‌توجهی کاهش یافته است.

وی اعلام کرد: با توجه به بلوغی که در ساخت تجهیزات صنعت گاز اتفاق افتاده است، با راهبردی تازه، اقلام موجودی انبار را نیز کاهش دادیم. همچنین باید یادآور شد که سال ۱۴۰۰ یک نفر از کارکنان شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران مدرک مدیریت پروژه نداشتند، اما اکنون بیش از ۱۰۰ نفر از آنها این مدرک را اخذ کرده‌اند که به این‌‌ ترتیب ادبیات مشترکی بین ما و پیمانکاران شکل گرفته است. مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران افزود: در این بین و با اقدام‌‌های انجام‌‌شده، شاهد کاهش قابل‌توجه حوادث ناشی از کار بودیم، هرچند این پایان کار نیست و نسبت به فردا عقب هستیم. نوشادی بیان کرد: ما ذخیره‌‌سازی کار را پنجره‌‌ای کردیم تا به یکپارچه‌‌سازی زنجیره ارزش تبدیل شود، زیرا باید برای بهینه‌‌کردن تولید و مصرف گاز، این زنجیره یکپارچه شود، به همین دلیل بهینه‌‌کردن ایستگاه‌‌های تقویت فشار گاز در دستور کار است.