برداشت نفت از چاه‌های قدیمی

وی با بیان اینکه این شرکت ۴۸واحد صنعتی اعم از کارخانه‌های بهره‌برداری، گاز مایع، تقویت فشار گاز، تزریق گاز و نمک‌زدایی دارد که یک‌ششم از تولید مناطق نفت‌خیز جنوب بر عهده این شرکت است، گفت: همچنین ۷هزار و ۲۰۰نیروی رسمی، ارکان ثالث و مدت موقت در این شرکت مشغول به کار هستند. مدیرعامل شرکت نفت و گاز آغاجاری گفت: نخستین کاری که از بهمن ماه سال گذشته آغاز کرده‌ایم و می‌توان به آن اشاره کرد، بزرگ‌ترین مخزن ثقلی مناطق نفت‌خیز در نمک‌زدایی مارون (۲) با ۱۷۰هزار بشکه ظرفیت است که آخرین بار سال۹۸ تعمیرات اساسی‌ آن‌ انجام شده بود و سال۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسید؛ اما متاسفانه پایان سال۱۴۰۱ به‌دلیل آنکه تعمیرات کف مخزن انجام نشده بود، با مشکل جدی مواجه شد که با عنایت مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به شرکت‌های بهره‌بردار، تاسیسات اساسی مخزن را آغاز کردیم و توانستیم با برنامه‌ریزی دقیق و کنترل پروژه‌ای را که قبلا ۲۴ هفته زمان می‌برد در کمتر از یک هفته به انجام برسانیم. اگر این مخزن در سرویس قرار نگیرد روزانه ۳۰هزار بشکه کاهش می‌داشتیم لذا انجام این کار عایدی بزرگی برای کشور به شمار می‌آید. تقی‌زاده ادامه داد: عموم میدان‌های ما در نیمه دوم عمر خود هستند که همکاران ما با استفاده از تفکیک‌گرهای سیار و اصلاحاتی که در چاه کم‌فشار انجام دادند، ۶حلقه از چاه‌های کم فشار میدان پازنان را در سرویس آوردند و از ابتدای سال جاری تا پایان آذر ماه حدود بیش از ۵۰۰هزار بشکه نفت تولید کرده‌ایم و می‌توان این را دومین کار برجسته شرکت دانست.

 وی گفت: استفاده از پمپ‌های چندفازی و دیزل ژنراتورها یکی دیگر از طرح‌هاست که اگر این اتفاق بیفتد، معضل چاه‌های کم‌فشار در سطح ملی نفت برطرف می‌شود. مدیرعامل شرکت نفت و گاز آغاجاری بیان کرد: ایمن‌سازی و تعویض شیرآلات تاج سه چاه، بدون حضور دکل که مساله مهمی است و عایدی بیشتر از ۸۹۰میلیارد تومانی برای کشور داشته از دیگر اقدامات انجام‌شده طی سال گذشته و امسال است. همچنین حلقه فرازآوری با گاز میدان پارسی و پرند را تا پایان سال به بهره‌برداری خواهیم رساند که روزانه حدود ۶هزار بشکه نفت به تولیدات ما اضافه می‌کند. تقی‌زاده گفت: همچنین استفاده از ابزار روتالی جت‌نازل و همزمان حلال زایلن است که ۲چاه رگ سفید که اصطلاحا به چاه‌های آسفالتی معروف هستند با دبی چهار هزار بشکه روزانه در سرویس قرار دادند؛ از دیگر اقدامات انجام‌شده ۷۲عملیات لوله مغزی سیار به میزان ۴۳۰نفر روز بوده که ۲۹حلقه چاه را تحت عملیات انجام داده‌ایم و ۱۶چاه با دبی ۲۳هزار بشکه جواب داد. وی با اشاره به اقداماتی که نسبت به سال گذشته در این شرکت با رشد چشمگیر همراه بوده، عنوان کرد: تا دی ماه امسال ۱۸هزار و ۲۲۵نقطه ضخامت‌سنجی‌ شده که نسبت به کل سال گذشته ۷۷درصد رشد داشته و در این ضخامت‌سنجی‌ها ۲۸۱مورد مشکل‌دار تشخیص داده شد که ۲۱۸مورد برطرف شده و برنامه‌ریزی شده مابقی تا پایان سال انجام شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز آغاجاری اظهار کرد: در خردگی فلزات کارخانه گاز مایع ۱۵۰۰ که ۳۳درصد خوراک پتروشیمی بندر امام را تامین می‌کند، بدون از سرویس خارج کردن با یک تکنولوژی جدید جریان گردابی پارسی، ضخامت‌سنجی‌ از روی عایق انجام می‌شود که این کار برای نخستین‌بار در مناطق نفت‌خیز جنوب در حال انجام است؛ همچنین در ضخامت‌سنجی‌ سال گذشته ایستگاه ۲هزار که با روش بازرسی غیرمخرب TEOFT انجام داده‌ایم، این کارخانه از سرویس خارج نشد و در زمستان سرد سال گذشته به کمک کشور آمدیم که طبق تعریف دکتر خجسته‌مهر در بازدید از این شرکت گفته شد شرکت نفت و گاز آغاجاری در سال۱۴۰۱ در بحرانی‌ترین زمان ممکن ۱۷میلیون مترمکعب گاز به خط سراسری تزریق کرد که این برای شرکت ما مایه مباهات است. تقی‌زاده ادامه داد: ۸۸حلقه چاه را به‌عنوان پایلوت مجهز کردیم که کار خیلی بزرگی بود و با توجه به قدمت خطوط جریانی چاه‌ها این نقطه و تجهیز باعث شد ضریب اطمینان بیشتری داشته باشیم و هر اتفاقی در پایین‌دست چاه بیفتد در کمترین زمان ممکن در کسری از ثانیه چاه را از سرویس خارج کند؛ در سال گذشته ۱۴۹ترانسفورماتور توزیع برق اعم از صنعتی و غیر صنعتی در شرکت آغاجاری توسط همکاران ما و شرکت‌های دانش بنیان داخلی تعمیر شده و در سرویس قرار گرفتند که به میزان زیادی از قطعی برق در تابستان جلوگیری شد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز آغاجاری بیان کرد: همکاران ما بدون برون‌سپاری سه حلقه چاه را بازسازی کردند و در بدترین شرایط تنش آبی تابستان، این شرکت ۸هزار و ۸۰۰ متر مکعب به تولید آب خود اضافه کرد که سبب شد ۸۲روستا و سه شهر که آب شرب آنها توسط شرکت آغاجاری تامین می‌شود با کمترین تنش آبی مواجه شوند؛ در گذشته تعمیرات اساسی جرثقیل‌های سقفی هر سه سال یک بار انجام می‌شد که بر اساس ایزوهای جدیدی که شرکت‌های بهره‌بردار گرفتند و طبق دستورالعمل جدید، این کار باید سالانه انجام شود و شرکت آغاجاری سال گذشته  ۱۵۳جرثقیل سقفی تعمیر کرد.