به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران، گاز در کشورهای رقیب (چه رقیب در حوزه تولید گاز و چه رقیب در حوزه محصولات پتروشیمی)، با استناد به اطلاعات منتشره در نشریات معتبر بین‌المللی کمتر از ۱۰ سنت در هر مترمکعب است و این در حالی است که تعیین قیمت ۷۰۰۰ تومان برای قیمت گاز شرکت‌های پتروشیمی در ایران که با احتساب مالیات ارزش افزوده و عدم‌استرداد آن به ۸۰۰۰ تومان می‌رسد، بالغ بر ۲۱ سنت در هر مترمکعب خواهد بود.

در این بیانیه آمده است: پیگیری اصلاح یک تصمیم حاکمیت در خصوص قیمت گاز خوراک و مطالبه‌گری برای جلوگیری از گران‌فروشی این نهاده در مقایسه با کشورها و بازارهای بین‌المللی رقیب، به هیچ عنوان به معنای درخواست تخفیف نیست. خواسته فعالان اقتصادی حوزه پتروشیمی از دولت به‌طور مشخص پرهیز از گران‌فروشی (نه گرفتن تخفیف) خوراک به صنعتی است که در خود برنامه هفتم پیش‌بینی کرده تا ظرفیت منصوبه آن را از ۹۲ میلیون تن فعلی به بیش از ۱۵۰ میلیون تن افزایش دهد.

انجمن کارفرمایی تصریح کرده است: با استناد به سامانه جامع تجارت و اطلاعات ثبت شده در سامانه مذکور، شرکت‌های پتروشیمی در مرداد ماه سال‌جاری که بیشترین پیگیری‌ها را برای اصلاح قیمت خوراک داشته‌اند، در میزان فروش ارز صادراتی خود در سامانه نیما و در ۵ ماهه ۱۴۰۲ رکورد شکنی نیز کرده‌اند. به گونه‌ای که میزان فروش ارز شرکت‌های پتروشیمی در سامانه نیما در مرداد ماه به نسبت ماه قبل ۴۷‌درصد رشد داشته است.

در پایان گفته شده است: بیش از پنج سال است که با اتخاذ سیاست‌های جدید ارزی از سوی دولت، موضوع بازگشت ارز ناشی از صادرات به چرخه اقتصادی کشور از جمله مهم‌ترین موضوعات مورد توجه مسوولان، فعالان اقتصادی و افکار عمومی بوده و شرکت‌های پتروشیمی نیز به عنوان بزرگ‌ترین صادرکنندگان غیرنفتی کشور، همواره در کانون این توجه قرار داشته‌اند. در این اثنا هر از چندگاهی نیز شاهد اظهارنظرهایی غیرکارشناسانه، غیرمنصفانه و عمدتا از سر ناآگاهی از سوی برخی افراد بوده‌ایم که دانسته و نادانسته بر التهابات بازار ارز و بی‌اعتمادی عمومی دامن زده‌اند.