موشکافی توافق نفتی ریاض و واشنگتن

بایدن که جمعه به ریاض سفر کرده بود با مقامات عالی‌رتبه عربستان سعودی دیدار کرد و در نهایت دو دولت ۱۸ توافق در زمینه‌های مختلف از جمله انرژی امضا کردند. جزئیات توافق دو طرف در حوزه نفت و انرژی منتشر نشده، اما اظهارات دو‌طرف نشان از انتظار آمریکا برای افزایش محدود عرضه عربستان دارد؛ اما خود عربستان بر موضع قبلی خود یعنی تصمیم‌گیری در این مورد با توجه به شرایط عرضه و تقاضا پافشاری کرد. عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی گفت: «نفت یک سلاح سیاسی نیست، نفت تانک نیست...شما نمی‌توانید آن را به سمت کسی نشانه بگیرید و شلیک کنید. نفت یک کامودیتی است.» او با بیان اینکه این کشور به ارزیابی مجدد بازار ادامه خواهد داد، گفت: «اگر کمبودی در (بازار) نفت ببینیم، نفت بیشتری تولید خواهد شد.» پیش از این، کاخ سفید در بیانیه‌‌ای با اشاره به اینکه عربستان متعهد به حمایت از تعادل بازار نفت برای رشد اقتصادی پایدار شده است، اظهار کرد: «ما از افزایش ۵۰ درصدی سطح تولید بیش از آنچه برای جولای و آگوست برنامه‌‌ریزی شده بود، استقبال کرده‌‌ایم.» این گفته آخر به توافق قبلی اوپک‌پلاس بازمی‌‌گردد که با لابی آمریکا انجام شده بود.

انتظار بایدن برای رشد تولید نفت

با وجود امید بایدن به افزایش تولید عربستان در آینده نزدیک و اثرگذاری بر بهای سوخت برای مصرف‌کنندگان آمریکایی، سعودی‌‌ها رشد بیشتر تولید را وابسته به شرایط بازار توصیف می‌کنند، نه یک امر سیاسی. به گزارش فایننشال تایمز، جو بایدن پس از ملاقات با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در جده گفته که انتظار دارد عربستان سعودی «گام‌‌های بیشتری» برای افزایش تولید نفت «در هفته‌های پیش‌‌رو» بردارد. بایدن گفت او هر کاری که بتواند، انجام می‌دهد تا عرضه نفت بالا رود و انتظار به‌‌نتیجه رسیدن تلاش‌‌هایش را دارد. بایدن افزود: «عربستان با این فوریت موافق است و بر اساس گفت‌وگوهای امروز ما، انتظار دارم در هفته‌های آینده شاهد گام‌‌های بیشتر باشیم.» او همچنین اظهار کرد که مصرف‌‌کنندگان آمریکایی ممکن است طی چند هفته آینده آثار سفر او به پادشاهی نفتی منطقه را در پمپ بنزین‌‌ها احساس کنند.

با این حال، یک مقام سعودی موضع این کشور درباره تولید را پس از این ملاقات تکرار کرد و گفت که عربستان با توجه به تقاضا تصمیم‌گیری خواهد کرد. عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه عنوان کرد: «نفت یک سلاح سیاسی نیست، نفت تانک نیست... شما نمی‌توانید آن را به سمت کسی نشانه بگیرید و شلیک کنید. نفت یک کامودیتی است.» او همچنین گفت که پادشاهی عربستان در مواقع مختلف در سال جاری بر اساس وضعیت تقاضا، عرضه را افزایش داده است و به باز ارزیابی آن ادامه خواهد داد. او افزود: «اگر بگویید که ما قول افزایش (تولید) نفت را داده‌‌ایم، به این معناست که ما کمبودی در (بازار) نفت می‌‌بینیم.» الجبیر تاکید کرد: «اگر کمبودی در (بازار) نفت ببینیم، نفت بیشتری تولید خواهد شد.» به گزارش خبرگزاری رویترز، ایالات متحده و عربستان ۱۸ توافق مشارکت در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی، ارتباطات، فضایی و سلامت طی سفر بایدن به ریاض امضا کردند.

ماجرای استقبال آمریکا از افزایش عرضه در جولای و آگوست

کاخ سفید پس از ملاقات بایدن با سران سعودی بیانیه‌‌ای منتشر کرد. در این بیانیه آمده است: «عربستان سعودی به حمایت از تعادل بازار جهانی نفت برای رشد اقتصادی پایدار متعهد شده است.» این بیانیه ادامه می‌دهد: «ما از افزایش ۵۰ درصدی سطح تولید بیش از آنچه برای جولای و آگوست برنامه‌‌ریزی شده بود، استقبال کرده‌‌ایم.» کاخ سفید همچنین گفت: «این گام‌‌ها و گام‌‌های بیشتر که ما انتظار آنها را در هفته‌های آینده داریم، به ثبات قابل‌‌ملاحظه بازارها کمک کرده و خواهد کرد.» افزایش ۵۰ درصدی تولید مورد اشاره در بیانیه کاخ سفید به تغییر برنامه اوپک‌‌پلاس برای ماه جاری و آینده برمی‌‌گردد که در جلسه ابتدای ماه گذشته تصمیم‌گیری شده بود.

به گزارش نیویورک تایمز، افزایش ۵۰ درصدی برنامه افزایش تولید برای ماه‌های جولای و آگوست در جلسه ابتدای ژوئن با لابی آمریکا برای کاهش فشار قیمتی انجام شده است. کاخ سفید در آن زمان از تصمیم اوپک‌پلاس برای افزایش ۶۴۸ هزار بشکه در روز برای دو ماه مورد اشاره به جای افزایش ماهانه ۴۳۲ هزار بشکه‌‌ای که از چند ماه قبل برنامه‌‌ریزی شده بود، استقبال کرده بود و آن را نتیجه پیشرفت دیپلماتیک با غول‌‌های نفتی خاورمیانه برای افزایش تولید دانسته بود. مقامات کاخ سفید پس از جلسه اوپک‌‌پلاس اعلام کردند بایدن به عربستان سعودی که به‌طور موثری اوپک‌‌پلاس را رهبری می‌کند، سفر خواهد کرد. بیانیه مشترک دو کشور پس از سفر بایدن که توسط عربستان سعودی منتشر شده، به افزایش تولید نفت هیچ اشاره‌‌ای نمی‌کند اما می‌گوید دو کشور «تعهدشان برای ثبات بازارهای جهانی انرژی را تمدید کردند».

تولیدکنندگان اوپک و متحدانشان در اوپک‌‌پلاس مجددا اوایل آگوست دیدار می‌کنند که در آن عربستان و دیگر اعضا می‌توانند اعمال تغییر در سهمیه‌های تولید نفت را به بحث بگذارند. باب مک‌‌نالی، مشاور پیشین کاخ سفید در زمان ریاست‌جمهوری جورج دبلیو بوش و رئیس فعلی راپیدان انرژی گروپ در این باره گفت: «احتمال افزایش ناگهانی تولید نفت همیشه برای این سفر پایین بوده است.» او همچنین اظهار کرد که دولت آمریکا هنوز انتظار دارد اگر بازارها با محدودیت عرضه مواجه باشند، سعودی‌‌ها و اماراتی‌‌ها می‌توانند تولید خود را در ادامه سال افزایش دهند، «اما هیچ چیز تضمین‌‌شده نیست». بایدن در حالی به پادشاهی عربستان سفر کرد که قیمت‌‌های بنزین در ایالات متحده در نزدیکی رکوردهای تاریخی قرار دارد.

ریزش هفتگی بازار نفت

بهای نفت در روز جمعه افزایش یافت چراکه در اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا جزئیاتی درباره افزایش عرضه دیده نمی‌شد و او هیچ چیز مشخصی از اینکه آیا عربستان سعودی درباره بهبود تولید فراتر از برنامه‌های قبلی رشد عرضه توافقی کرده یا خیر ارائه نداد. بهای نفت وست تگزاس اینترمدییت در این روز با ۸/ ۱ دلار افزایش معادل ۸۹/ ۱ درصد به ۵۹/ ۹۷ دلار در هر بشکه افزایش یافت. همزمان شاخص جهانی برنت نیز با بیش از ۲ دلار رشد روزانه معادل ۰۸/ ۲ درصد با قیمت ۱۶/ ۱۰۱ دلار در هر بشکه هفته خود را به پایان رساند. با این حال، هر دو شاخص مذکور بزرگ‌ترین ریزش هفتگی خود را از نظر درصدی طی تقریبا یک ماه گذشته به ثبت رساندند. برنت ۵/ ۵ درصد کاهش یافت تا سومین هفته نزولی خود را تجربه کند و وست تگزاس اینترمدییت ۹/ ۶ درصد پایین رفت و دومین هفته متوالی کاهشی را ثبت کرد.

 به گفته کارشناسان، هراس از نزدیک شدن به یک رکود اقتصادی جهانی که تقاضا را تخریب خواهد کرد، در روزهای قبل موجب روند نزولی طلای سیاه شده بود. یکی از مقامات آمریکایی به رویترز گفته آمریکا انتظار افزایش فوری تولید نفت عربستان را ندارد و به جلسه بعدی اوپک‌‌پلاس در روز سوم آگوست چشم دوخته است. اندرو لیپو، از موسسه Lipow Oil Associates در این باره گفت: «اگر فعالان بازار انتظار داشتند بایدن و محمد بن سلمان (ولیعهد سعودی) اعلام کنند که تولید نفت افزایش خواهد یافت، آنها به‌شدت ناامید شدند.» او ادامه داد: «اما من فکر می‌کنم در هفته‌های آینده، به‌‌ویژه در نشست آتی اوپک، ممکن است شاهد افزایش تولید عربستان سعودی و امارات باشیم.»

در همین حال، تعداد دکل‌‌های فعال حفاری نفت آمریکا به عنوان یک پیش‌‌نگر برای تولید در آینده، دو دستگاه افزایش یافت و به ۵۹۹ واحد در هفته گذشته رسید که بالاترین سطح از مارس ۲۰۲۰ است. همچنین لیبی اعلام کرده تولید نفت بعد از جلسه با گروه‌هایی که باعث بسته شدن تاسیسات نفتی این کشور شده بود، از سر گرفته خواهد شد که به معنای بازگشت ۸۵۰ هزار بشکه در روز نفت به بازار در صورت برداشته شدن وضعیت فورس ماژور در این کشور است. از سوی دیگر، تحلیلگران انتظار دارند نگرانی‌‌ها درباره اقتصاد جهانی همچنان بر بازار نفت فشار وارد کند.