طرح‌‌‌های محیط‌زیستی پتروشیمی به ارزش تبدیل شده است

مرتضی شاهمیرزایی روز سه‌‌‌شنبه در همایش محیط‌زیست دریایی و تالاب‌‌‌ها که همزمان با همایش ملی علوم و فنون دریایی در شهرستان ماهشهر برگزار شد، اظهار کرد که اجرای طرح‌‌‌های محیط‌زیستی در صنعت پتروشیمی، به یک ارزش تبدیل شده است. به گزارش «ایرنا»، او در ادامه بیان کرد: «برای نمونه، با عملیاتی کردن پروژه‌‌‌های جمع‌‌‌آوری گازهای همراه تولید نفت برای کشور به ‌‌‌ایجاد ثروت بیشتر تبدیل شده‌‌‌ است.» به گفته شاهمیرزایی، در دهه‌‌‌های گذشته، گازهای همراه نفت زمینه‌‌‌های مختلف تخریب محیط‌زیست را به ‌‌‌وجود آورده بود. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر اینکه صنعت پتروشیمی در حوزه محیط‌زیست خود را سربلند می‌‌‌داند، افزود: «برابر با دستور وزیر نفت، هیچ پروژه‌‌‌ای بدون پیوست و مجوز محیط‌زیستی اجرایی نخواهد شد.»

شاهمیرزایی معتقد است امروز پتروشیمی به صنعتی با رفتاری صادقانه تبدیل شده است و می‌تواند همراهی مطلوبی با محیط‌زیست داشته باشد. او گفت: «محیط‌زیست یک اولویت انکارناپذیر است و توجه به آن باید همواره در دستور کار صنعت پتروشیمی قرار داشته باشد.» مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ضمن اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی در اقتصاد کشور تاثیرگذاری مستقیمی دارد و توسعه آن باید با جدیت مورد توجه قرار گیرد، افزود: «اجرایی شدن فازهای توسعه‌‌‌ای منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، موضوعی ضروری است که این اقدام‌‌‌ها در چارچوب الزام‌‌‌های محیط‌زیستی انجام خواهد شد.»

صادرات ۱۵میلیارد‌دلاری محصولات پتروشیمی

شاهمیرزایی با بیان اینکه در کنار حفظ محیط‌زیست باید توسعه و تقویت اقتصاد کشور نیز مورد‌توجه قرار گیرد، اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۱۵میلیارد دلار انواع محصولات پتروشیمی صادر شد. او همچنین اظهار کرد که همزمان با نوسانات ارزی که پارسال در کشور ایجاد شد، منابع ارزی حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی باعث ایجاد تعادل نسبی در بازار شد. مدیرعامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی گفت: «از محل منابع ارزی حاصل از صادرات، حدود ۵/ ۱۲‌میلیارد دلار از این درآمدها به سامانه نیما عرضه شد که تامین‌‌‌کنندگی بخش مهمی از منابع ارزی کشور را در پی داشت‌‌‌.»

شاهمیرزایی همچنین در بخش پایانی سخنان خود اظهار کرد که با تعیین‌تکلیف فاز توسعه منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، این صنعت به‌‌‌ موضوع بهبود فضای سبز و گسترش هر چه بیشتر آن اقدام می‌کند. گفتنی است که‌ درصد قابل‌‌‌توجهی از محصولات پتروشیمی کشور در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر تولید می‌شود که در توسعه اقتصادی کشور نقش تاثیرگذاری دارد. منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در محدوده‌‌‌ای به‌‌‌وسعت حدود دو‌هزار و ۸۵۰ هکتار در جنوب‌‌‌غربی ایران و در ساحل خلیج‌‌‌فارس، واقع در بندر امام خمینی (ره) شهرستان بندر ماهشهر، قرار گرفته است. این منطقه با توجه به موقعیت طبیعی و جغرافیایی و برخورداری از تسهیلات قانونی مناطق ویژه، به ‌‌‌منظور توسعه صنعت و تجارت به‌‌‌ویژه صنایع پتروشیمی و صنایع پایین‌‌‌دستی، تامین منافع اقتصادی، اجتماعی و ملی، جذب فناوری‌‌‌های نو و افزایش اشتغال ایجاد شده است.

بومی‌‌‌سازی صنعت پتروشیمی رشد اقتصادی را تسریع می‌کند

شاهمیرزایی همچنین سه‌‌‌شنبه‌شب در نودوسومین نشست شورای راهبردی شرکت‌های پتروشیمی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی اظهار کرد که ظرفیت سالانه تولید محصول این صنعت از ۳میلیون تن در پیش  از انقلاب، به ۹۰میلیون تن رسیده است. به گزارش نیپنا، او با اشاره به اینکه با بومی شدن صنعت پتروشیمی، افزون بر افزایش تولید مجتمع‌‌‌ها، امکان اجرای طرح‌‌‌های زنجیره ارزش شتاب بیشتری خواهد گرفت، افزود: «بومی شدن این صنعت، سبب رشد اقتصادی و ایجاد فرصت‌‌‌های پایدار شغلی در کشور می‌شود. با اتکا به دانش داخلی، امکان طراحی قطعات موردنیاز، همچنین نصب و راه‌‌‌اندازی آنها از سوی متخصصان ایرانی امکان‌‌‌پذیر است و باید این چشم‌‌‌انداز طی ۳ یا ۴ سال آینده محقق شود.» شاهمیرزایی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به ضرورت اصلاح طرح آمایش سرزمینی استان خوزستان، گفت: «این ‌‌‌طرح به بازنگری کارشناسی نیاز دارد تا از این طریق، امکان توسعه پایدار صنعت پتروشیمی فراهم شود.» گفتنی است که در این نشست، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از برخی آتش‌‌‌نشانان عضو تیم واکنش سریع و آتش‌‌‌نشانی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی اعزام‌‌‌شده به محل ساختمان متروپل آبادان به نمایندگی از دیگر نیروهای این تیم قدردانی کرد.