گازپروم روز سه‌‌‌شنبه اعلام کرد عرضه گاز به شرکت هلندی «گازترا» (GasTerra) را به صورت کامل متوقف کرده است. همچنین تا اول ژوئن، جریان گاز به شرکت‌های «اورستد» دانمارک و «شل انرژی»، برای قرارداد عرضه گاز به آلمان را به دلیل این‌که نتوانسته‌‌‌اند پرداخت به روبل انجام دهند متوقف خواهد کرد. این خبر پس از توافق روز دوشنبه سران اتحادیه اروپا برای قطع ۹۰‌درصد از واردات نفت روسیه تا پایان سال میلادی جاری که شدیدترین تحریم تصویب‌شده از سوی اتحادیه اروپا علیه مسکو است، اعلام شد.  شرکت گازترا که به نمایندگی از دولت هلند، گاز خرید‌و‌فروش می‌کند، اعلام کرد دو میلیارد مترمکعب گازی را که قرار بود از گازپروم تا اکتبر دریافت کند از منبع دیگری تامین خواهد کرد. سخنگوی وزارت امور اقتصادی هلند اظهار کرد: هنوز تهدیدی برای تامین گاز مشاهده نشده است. 

اورستد که اعلام کرده است هیچ ریسک فوری برای تامین گاز دانمارک وجود ندارد، گفت: برای پر کردن شکاف عرضه، به بازار گاز اروپا رجوع خواهد کرد. مدیرعامل اورستد مدت کوتاهی پس از اعلام تصمیم گازپروم، در بیانیه‌‌‌ای اعلام کرد گاز برای دانمارک تا حدود زیادی در بازار گاز اروپایی خریداری خواهد شد.  بهای معاملات گاز ماه آتی بعدازظهر سه‌شنبه حدود پنج‌درصد صعود کرد و به ۰۵/ ۹۱ یورو به ازای هر مگاوات ساعت رسید، اما از رکورد بالای ۳۰۰ یورو به ازای هر مگاوات ساعت که اوایل مارس ثبت شده بود، فاصله خود را حفظ کرد. جریان گاز روسیه به آلمان از طریق خط لوله نورد استریم روز سه‌شنبه افت کرد که تحلیلگران می‌گویند احتمالا به دلیل قطع عرضه گاز روسیه به هلند بوده است.

مسکو پیش از این، عرضه گاز طبیعی به بلغارستان، لهستان و فنلاند را به دلیل امتناع این کشور از پرداخت پول گاز به روبل روسیه قطع کرده است. با این حال شرکت‌های آلمانی، ایتالیایی و فرانسوی اعلام کرده‌‌‌اند که برای حفظ دریافت گاز روسیه، با طرح مذکور تعامل خواهند کرد.  اروپا برای پر کردن مخازن گاز خود پیش از فرا رسیدن زمستان، به دلیل نگرانی از قطع عرضه گاز طبیعی روسیه که حدود ۴۰‌درصد از نیازهای این منطقه را تامین می‌کند، در تعجیل است. طبق آمار زیرساخت گاز اروپا، مخازن گاز هلند اکنون ۳۷‌درصد پر است. دولت هلند هفته گذشته اعلام کرد یارانه را به ۴۰۶میلیون یورو افزایش می‌دهد تا شرکت‌ها را تشویق کند تاسیسات برگرمر را که یکی از بزرگ‌ترین تاسیسات ذخیره‌سازی گاز در اروپاست، پر کنند.  براساس گزارش رویترز، وزیر انرژی دانمارک در نامه‌‌‌ای به پارلمان این کشور اعلام کرد مخازن گاز دانمارک در حال حاضر ۵۵‌درصد پر است و اگر عرضه گاز از آلمان قطع شود، می‌تواند به مدت پنج ماه نیازهای گازی مشتریان دانمارکی و سوئدی را تامین کند.