به گزارش «ایسنا» به نقل از اویل پرایس، عربستان سعودی که بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان است، درآمد عظیمی را که در حال حاضر از نفت بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه به دست می‌آورد در حساب جاری خود نگه خواهد داشت و برخلاف کاری که در دوره‌های افزایش قیمت نفت انجام می‌داد، این پول را برای پروژه‌های توسعه، رشد و متنوع‌سازی خرج نخواهد کرد. پس از سال‌ها کسری بودجه، پس از اینکه قیمت نفت در سال ۲۰۱۶-۲۰۱۵ و در سال ۲۰۲۰ سقوط کرد، عربستان سعودی اکنون مازاد بودجه پیدا کرده است اما عجله‌ای برای افزایش هزینه دولتی ندارد.  محمد الجدان، وزیر دارایی عربستان سعودی، در بیانیه‌ای به بلومبرگ گفت: «مازادی که در سه ماه اول به دست آمده است، در حساب جاری دولت دیده نمی‌شود و به خزانه دولت یا گروه‌های دیگر منتقل نشده است. اختصاص این درآمد پس از پایان سال مالی انجام خواهد شد.» در دوره فعلی رونق بازار نفت، سعودی‌ها قصد دارند پیش از افزایش هزینه، صندوق‌های خزانه را پر کنند. احتمال دارد عربستان سعودی بخواهد ابتدا بدهی‌هایش را بازپرداخت کند و بخشی از این پول را به صندوق سرمایه دولتی یا صندوق توسعه ملی منتقل کند که در زیرساخت این کشور سرمایه‌گذاری می‌کند.

عربستان سعودی که در دوره‌های قبلی فروپاشی صنعت نفت، آسیب دید و با ریزش قیمت نفت، موجودی خزانه‌اش به سرعت ته کشیده بود، اکنون می‌خواهد یک طرح پایداری مالی داشته باشد که تحت آن ذخایر به پایین سهم خاصی از تولید ناخالص داخلی افت نمی‌کنند.  وزیر دارایی عربستان سعودی پیش از این به رویترز گفته بود: «تحت این سیاست، ذخایر ما نباید کمتر از‌ درصد مشخصی از تولید ناخالص داخلی شود. این عدد، دورقمی خواهد بود.» در حال حاضر عربستان سعودی به کمک قیمت بالای نفت، از درآمد خوبی بهره‌مند شده است. عربستان در سه‌ماهه نخست سال میلادی جاری ۳/ ۱۵ میلیارد دلار معادل ۴۹۱/ ۵۷ میلیارد ریال مازاد بودجه ثبت کرد و درآمد نفتی این کشور در فاصله ژانویه تا مارس، به میزان ۵۸‌درصد رشد کرد و به ۴۹ میلیارد دلار معادل ۷/ ۱۸۳ میلیارد ریال رسید.

رشد ۱۲۳درصدی ارزش صادرات نفت عربستان

ارزش صادرات نفت عربستان سعودی در مارس امسال ۱۲۳‌درصد معادل ۷/ ۱۶ میلیارد دلار در مقایسه با مارس سال ۲۰۲۱ افزایش یافت.  آمار رسمی نشان داد سهم صادرات نفت از کل صادرات عربستان سعودی از ۵/ ۶۹درصد در مارس سال ۲۰۲۱ به ۲/ ۸۰درصد در مارس سال ۲۰۲۲ افزایش پیدا کرد که تحت‌تاثیر صعود قیمت‌های نفت به بالای ۱۰۰ دلار پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین بوده است.  قیمت بالاتر نفت، افت ملایم صادرات نفت خام عربستان سعودی در مارس نسبت به فوریه را جبران کرد.  ارزش کلی مجموع صادرات عربستان سعودی در مارس سال میلادی جاری در مقایسه با مارس سال ۲۰۲۱، دو برابر شد و به ۹/ ۳۷ میلیارد دلار معادل ۲/ ۱۴۲ میلیارد ریال سعودی رسید که عمدتا به دلیل رشد ۷/ ۱۶میلیارددلاری (۹/ ۶۲ میلیارد ریال) ارزش صادرات نفت بود. مقامات سعودی در برآورد جداگانه‌ای اعلام کردند ارزش صادرات نفت عربستان سعودی در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۲ به میزان ۶/ ۳۵میلیارد دلار (۶/ ۱۳۳میلیارد ریال) یا معادل ۳/ ۹۰درصد در مقایسه با سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۱ رشد کرد. صادرات نفت در قیمت بالا، دلیل اصلی افزایش ارزش کلی صادرات کالای عربستان در فاصله ژانویه تا مارس بوده است. سهم نفت از مجموع صادرات از ۱/ ۷۱درصد در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۱ به ۳/ ۷۸درصد در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۲ رشد کرد.

طبق پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول و موسسات پیش‌بینی‌کننده دیگر، قیمت‌های بالا، امسال درآمد نفتی چشمگیری را نصیب عربستان سعودی کرده و رشد اقتصادی این کشور را به نرخی بالاتر از برآوردهای اولیه خواهد رساند.  شرکت سعودی جدوی للإستثمار  (Jadwa Investment) ماه جاری پیش‌بینی کرد درآمد نفتی عربستان سعودی امسال ۶۶‌درصد رشد کرده و به حدود ۲۴۹ میلیارد دلار می‌رسد. بر اساس گزارش اویل پرایس، عربستان سعودی در سه‌ماهه نخست امسال نرخ رشد اقتصادی ۶/ ۹درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته را به ثبت رساند که بالاترین نرخ رشد اقتصادی در ۱۰ سال گذشته بود و فعالیت‌های نفتی و صادرات سهم بسزایی در این رشد داشت.