آقای زنگنه در روزهای پایانی دولت دوازدهم، مکاتباتی با آقای روحانی و آقای رئیسی انجام می‌دهد، وی در دوره خدمت خودش سه، ‌چهار نوبت مجوز خرید کشتی برای ذخیره‌‌‌سازی میعانات گازی گرفته بود. آقای زنگنه آخرین‌بار هم درخواست خرید ۱۲کشتی VLCC دیگر داده بود تا این کشتی‌‌‌ها را در زمستان پر از میعانات گازی کنند و در تولید گاز وقفه ایجاد نشود. این موضوع نیازمند مجوز از سران سه قوه بود.

تیم فعلی که بر سر کار آمد، ابتدا ما هم همین مسیر را رفتیم و با آقای رئیسی مکاتباتی انجام دادیم که اجازه دهند ۱۲کشتی VLCC به ظرفیت هر یک ۲میلیون بشکه میعانات گازی خریداری کنیم. ما برای اخذ مجوز دو نوبت به جلسه سران قوا رفتیم و هر سه بزرگوار حضور داشتند. در نوبت اول از توضیحات بنده قانع نشدند و کار به جلسه دوم کشید.

به هر جهت هر سه بزرگوار موافقت کردند و از دفتر مقام معظم رهبری نیز این اذن صادر شد که ۱۲کشتی VLCC خریداری شود. پس یکی از این پاشنه‌‌‌آشیل‌ها برای تامین سوخت زمستانی، چالش ذخیره‌‌‌سازی میعانات گازی بود که تولید آن نیز در پیک به روزانه ۸۷۰‌هزار بشکه در روز رسیده بود.

افزایش همزمان مصرف و صادرات میعانات

اوجی درباره راهکار وزارتش برای حل این چالش اظهار کرد: یکی از اقدام‌‌‌های ما این بود که مصرف میعانات را در داخل کشور افزایش دادیم و مصرف آنها به‌عنوان خوراک پتروشیمی‌‌‌های نوری و بوعلی، پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس و حتی مینی‌‌‌ریفاینری‌‌‌ها (پالایشگاه کوچک) افزایش یافت.

با ابتکار خوب به برخی از پتروشیمی‌‌‌ها خوراک میعانات گازی می‌‌‌دادیم و به جای آن از آنها ترکیبات سنگین(HEAVY END)  دریافت می‌‌‌کردیم که محصولی شبیه گازوئیل است. سپس این ترکیبات سنگین تولیدی را به عنوان سوخت مایع در نیروگاه‌‌‌ها به مصرف می‌‌‌رساندیم که اتفاقا نسبت به نفت‌کوره آلودگی کمتری ایجاد می‌کند. این ابتکار، یک تیر و چند نشان بود؛ زیرا هم مصرف میعانات افزایش یافت و هم سوخت نیروگاه‌‌‌ها تامین شد و هم آلودگی کمتری ایجاد شد.

دومین اقدام برای کاهش ذخیره‌‌‌سازی میعانات گازی، افزایش صادرات آن بود. میزان صادرات میعانات گازی قبل از دولت سیزدهم روزانه بین ۲۰ تا ۶۰‌هزار بشکه متغیر بود که این عدد در دولت سیزدهم به ۵/ ۲ تا سه‌برابر افزایش یافت.

با این اقدام‌‌‌ها نه‌‌‌تنها همه تولیدات ۸۷۰‌هزار بشکه‌‌‌ای میعانات گازی در داخل مصرف یا صادر می‌‌‌شد، بلکه مجبور شدیم برای پاسخگویی به تقاضا سراغ ذخایر روی آب و خشکی هم برویم و بیش از ۲۰میلیون بشکه از این ذخایر نیز استفاده شد و حجم ذخایر ما کاهش یافت. در واقع ما نه‌‌‌تنها از هیچ‌‌‌یک از مجوزهای خرید کشتی استفاده نکردیم، بلکه کشتی‌‌‌های روی آب را نیز آزاد کردیم و هر ماه ۵/ ۱کشتی VLCC آزاد می‌‌‌شد. قیمت هر یک از این کشتی‌‌‌ها ۲۵ تا ۳۰میلیون دلار بود که البته الان افزایش یافته است.

اوضاع ذخیره‌‌‌سازی میعانات گازی در ابتدای دولت واقعا جالب بود، همه مخازن حتی در کیش و قشم را پر کرده بودند، بنابراین نه‌‌‌تنها میعانات گازی پاشنه‌آشیل نشد، بلکه درآمدزایی ارزی خوبی نیز برای کشور داشت. واحدهای DMC۱ و DMC۲ را نیز در فاز پارس‌جنوبی راه‌‌‌اندازی کردیم که میعانات گازی را شیرین کند؛ زیرا برخی مشتریان خواهان میعانات گازی شیرین‌‌‌شده هستند.

در حوزه تعمیرات پالایشگاه‌‌‌ها نیز اقدام‌‌‌های خوبی انجام دادیم، ‌به‌طوری که ۶ تا ۷ کمپرسور یا Core-Engine آنها مورد تعمیر قرار گرفت یا ظرف دو ماه تعویض شد. این موضوع ۵۰ تا ۶۰ میلیون مترمکعب در روز به عرضه گاز کشور به شبکه گاز اضافه کرد.

وزیر نفت درباره ذخایر سوخت مایع و تحویل گاز به نیروگاه‌‌‌ها در زمستان هم اظهار کرد: «در پایان آبان‌‌‌ماه نه‌‌‌تنها میزان ذخایر را به سطح سال قبل رساندیم، بلکه ۲/ ۱میلیارد لیتر نیز بیشتر افزایش یافت. ضمن اینکه امسال روزانه ۱۳میلیون مترمکعب گاز بیشتر به نیروگاه‌‌‌ها دادیم، یعنی روزانه ۱۳میلیون لیتر سوخت مایع آزاد شد.»

برنامه افزایش سوآپ گازی با ترکمنستان

اوجی با بیان اینکه قرارداد سه‌‌‌جانبه سوآپ گازی با ترکمنستان و جمهوری‌آذربایجان علاوه بر تامین سوخت برای مصرف‌کنندگان داخلی موجب بهبود روابط سیاسی و اقتصادی با این دو کشور شد، درباره برنامه دیگر این وزارتخانه در این زمینه عنوان کرد: در نظر داریم حجم سوآپ گاز ترکمنستان را افزایش دهیم. مذاکرات مربوط به بحث انتقال تکنولوژی و ساخت ادوات صنعت نفت، صدور خدمات فنی و مهندسی، سوآپ نفت و فرآورده‌‌‌های نفتی نیز با طرف ترکمنستان انجام شده یا در حال انجام است، توافق‌نامه‌‌‌هایی نیز صورت گرفته است. طرف ترکمن هم استقبال خوبی کرده و روابط دو کشور با این قرارداد سه‌‌‌جانبه دوباره گرم شده است. قرارداد سوآپ گاز سه‌‌‌جانبه به توسعه میدان‌‌‌های ترکمنستان وابسته است و به مرور حجم گاز سوآپ‌شده افزایش پیدا خواهد کرد.

وزیر نفت همچنین اعلام کرد که صدور خدمات فنی و مهندسی ایران به بیش از ۱۰کشور در دستور کار قرار گرفته و تفاهم‌‌‌نامه‌‌‌های خوبی امضا شده است.