به گزارش روزنامه گاردین، این آلودگی نفتی یکی از غنی‌‌‌ترین اکوسیستم‌های دریایی جهان را تخریب کرده است. طبق گفته سرویس ملی مناطق حفاظت شده طبیعی پرو که تحت عنوان سرنانپ (Sernanp) شناخته می‌شود؛ بیش از‌ هزار پرنده دریایی پوشیده از نفت شده‌‌‌اند، چند صد جاندار و پستاندار دریایی مانند سمورهای دریایی که در معرض انقراض هستند نیز از بین رفته‌‌‌اند.  در ساعات اولیه روز ۱۵ ژانویه، یک نشتی در یک خط لوله زیر آب باعث شد تا نفت خام از نفتکش ماره دوریکام (Mare Doricum)  که در حال انتقال به پالایشگاه لاپامپیلا بود، در اقیانوس بریزد. پالایشگاه لاپامپیلا که تحت کنترل شرکت رپسول است، بزرگ‌ترین پالایشگر نفت پرو محسوب می‌شود.  این رویداد برای یکی از غنی‌‌‌ترین اکوسیستم‌های دریایی جهان و حداقل ۲‌هزار ماهی‌‌‌گیر ساحلی که به آن وابسته هستند، فاجعه‌‌‌بار است و این سوال را به وجود آورده که چگونه باید کسانی که باعث از بین رفتن حیات وحش و جنایات زیست‌محیطی از این دست در دوران بحران اقلیمی می‌‌‌شوند را تنبیه و مجازات کرد. آن هم در حالی که شرکت رپسول، کاپیتان نفتکش و دولت پرو هر کدام دیگری را مقصر می‌‌‌دانند.

مانوئل پولگار ویدال، وزیر سابق محیط‌زیست پرو که در حال حاضر رهبر بخش جهانی مسائل اقلیمی و انرژی در بنیاد جهانی طبیعت (WWF)  را به عهده دارد، به گاردین گفته است که

بر اساس قوانین سفت و سخت مسوولیت در پرو، شرکت رپسول در نهایت مسوول این نشت نفت به دریاست. با این حال، وی می‌‌‌گوید که پرو سابقه ضعیفی در پاسخگو و مسوول نگه داشتن کسب‌وکارهای بزرگ درباره آلودگی‌‌‌ها دارد و چندان انتظار نمی‌رود که از رپسول غرامتی دریافت شود.

دولت پرو، رپسول را متهم کرده که به آلودگی دیر واکنش نشان داده و یک روز پس از وقوع حادثه، طرح اضطراری خود را برای کنترل نشت نفت آغاز کرده است. این موضوع توسط رپسول تکذیب شده و این شرکت در بیانیه‌‌‌ای گفته که همان شب که حادثه نشت نفت روی داده، طرح اضطراری خود را فعال کرده و حقایق را به مقامات اعلام کرده است.

با این حال، یک دادستان ارشد در حال تحقیق دراین‌باره است که آیا شرکت نفتی اسپانیایی به درستی سیستم خطوط لوله زیر آب خود را حفظ کرده است یا خیر؛ از همین رو، دادستان دستور ممنوع‌الخروجی ۴ مقام رپسول از جمله رئیس این شرکت در پرو، هایمی فرناندر کوئستا را صادر کرده است. گفتنی است که در عکس‌‌‌های گزارش‌های خبری، تصاویری دیده می‌شود که لوله‌‌‌های آسیب‌دیده کاملا دچار زنگ‌زدگی هستند.

در حالی که رپسول در ابتدا مدعی شد که سونامی ناشی از فوران آتشفشان در تونگا باعث نشت نفت در آب شده، اما بعدا نفتکش ماره‌دوریکام را مقصر دانست و ادعا کرد که این تانکر در جریان تخلیه نفت، موقعیت خود را تغییر داده که شرکت مالک نفتکش این ادعاها را رد کرده است.  در حال حاضر نفتکش ماره‌دوریکام توسط مقامات پرویی توقیف شده و جاکومو پیسانی، کاپیتان ایتالیایی کشتی تحت بازجویی قرار گرفته است. پیسانی در بازجویی‌‌‌هایش گفته که بی‌‌‌نظمی زیادی در فرآیند تخلیه نفت وجود داشته و مدعی است که رپسول به اندازه کافی مسائل فنی را مورد توجه قرار نداده است.

گفتنی است که رپسول تخمین می‌‌‌زند که پاکسازی این نشت نفتی از دریا، ۶۵‌میلیون دلار هزینه داشته باشد. این شرکت تاکنون بیش از ۴۰۰‌هزار دلار جریمه زیست‌محیطی پرداخت کرده، اما انتظار می‌رود بیشتر از این جریمه شود. با این حال، پولگار ویدال می‌‌‌گوید رپسول باید موظف به پاکسازی و ۵ سال حفاظت دائمی از منطقه آلوده شود. وی می‌‌‌گوید که۳۰‌درصد آلودگی نشتی نفت در اقیانوس باقی خواهد ماند.