به گزارش راشاتودی، قبل از همه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری کرونا، میزان استفاده از خطوط لوله نفت در این کشور ۶۰ تا ۷۰‌درصد بود، اما اکنون به ۵۰‌درصد رسیده چرا‌که تولید از حدود ۱۳‌میلیون بشکه در روز به ۱۱میلیون بشکه در روز کاهش یافته است، با این حال میانگین تولید در میادین نفتی آمریکا به‌طور مساوی توزیع نشده است.

به‌عنوان مثال، طبق گفته رایان ساکستون، رئیس داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های نفت شرکت وود‌مکنزی، خط‌لوله گری‌اوک Gray Oak در حوضه پرمین، ۹۴‌درصد مورد استفاده قرار گرفته است. خط لوله بریج تکس BridgeTex که نفت را از میدلند و کلرادو به هیوستون می‌فرستد، با ۷۰‌درصد ظرفیت خود کار می‌کند.

این وضعیت رقابت را در بخش میانی نفت تشدید می‌کند، زیرا اپراتورهای خط لوله باید برای بشکه‌های بیشتر بجنگند، با این حال این چیزی است که برای اولین‌بار رخ نداده است. آخرین‌باری که چنین اقدامی در ایالات‌متحده صورت گرفت مربوط به حوضه پرمین می‌شود و ناشی از کمبود واقعی ظرفیت تخلیه خط لوله بود که بر قیمت نفت‌خام پمپاژ شده در پربازده‌ترین میدان نفتی شیل ایالات‌متحده تاثیر گذاشت.

مجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای از پروژه‌های خط لوله جدید این وضعیت را کاهش داد و به افزایش قیمت‌ها کمک کرد، اما پس از آن، همه‌گیری کرونا رخ داد و بسیاری از ظرفیت خط لوله را غیر‌ضروری کرد.