تناقض رفتاری بایدن در حوزه انرژی

دولت بایدن در داخل اقداماتی برای جلوگیری از رشد بی‌‌‌‌رویه سوخت‌‌‌‌های فسیلی مانند ممنوعیت ساخت یک خط لوله کلیدی نفت از کانادا به این کشور و همچنین ممنوعیت حفاری‌‌‌‌های جدید را اجرایی کرده و در روزهای گذشته هم یک بسته یک تریلیون دلاری برای توسعه زیرساخت‌ها که شامل انرژی‌‌‌‌های نو هم می‌شود به تصویب رسانده است، با این حال لابی بایدن با اوپک‌‌‌‌پلاس برای کمک به حل مشکلات از طریق بالاتر بردن تولید راه به‌جایی نبرده و وزیر انرژی عربستان عملا مشکل بحران جهانی انرژی را در حوزه‌های غیرنفتی مانند گاز و غیره دانسته و به‌‌‌‌طور واضحی بی‌‌‌‌میلی این ائتلاف را برای تبعیت از خواسته‌های مصرف‌‌‌‌کنندگانی مانند آمریکا، هند و ژاپن بروز داد.  در این شرایط، ریک پری که از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ وزیر انرژی دولت ترامپ بود در مصاحبه‌‌‌‌ای به‌‌‌‌شدت از رویه ضدنفتی بایدن انتقاد کرده و گفته این سیاست‌ها می‌تواند برای این کشور «فاجعه‌‌‌‌بار» باشد. در همین راستا، جولین لی تحلیلگر بلومبرگ هم با تشریح تاکتیک‌‌‌‌های عبدالعزیز بن‌سلمان برای شانه خالی‌کردن از مسوولیت به تعادل کشیدن (کاهش) قیمت‌‌‌‌ نفت، معتقد است کشورهای مصرف‌‌‌‌کننده دیگر باید کاملا این موضوع را درک کرده باشند که اوپک- و اوپک‌‌‌‌پلاس- در درجه اول به فکر منافع خود است و نه نگرانی‌‌‌‌های مصرف‌‌‌‌کنندگان.

  انتقاد تند از بایدن

ریک پری، وزیر سابق انرژی آمریکا در دوره ترامپ روز یک‌‌‌‌شنبه در گفت‌‌‌‌و‌‌‌‌گویی که با سی‌‌‌‌ان‌‌‌‌بی‌‌‌‌سی داشت به سیاست‌های انرژی دولت بایدن حمله کرد و تورم بالا را به این رویه مرتبط دانست و ادعا کرد که محدودیت‌‌‌‌ها بر صنعت نفت این کشور و افزایش هزینه‌ها در آمریکا می‌تواند به فاجعه بینجامد.

قیمت‌های انرژی در سه‌ماه گذشته در سراسر جهان جهش یافته‌‌‌‌اند. گاز طبیعی در سال‌جاری میلادی ۶۰۰‌درصد بالا رفته و نفت‌برنت هم از ابتدای سال ۶۰‌درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است و در حال‌حاضر بهای آن نزدیک به ۸۴ دلار بر بشکه نوسان می‌کند.

پری در این مصاحبه گفت: «اقدامات محدودکننده دولت بایدن - نه به خطوط لوله، نه به حفاری، نه به تامین مالی پروژه‌های نفت و گاز در خارج از کشور... یک بازگشت خیره‌‌‌‌کننده از استقلال انرژی است که در دولت ترامپ به‌دست آمد.» ایالات‌متحده هرگز واردات نفت را در طول دوره ترامپ متوقف نکرد اما توانست با پیشی‌گرفتن صادرات از واردات، به یک صادرکننده خالص تبدیل شود، با این حال داده‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می‌دهد که این رویه در دولت بایدن هم ادامه داشته و حجم صادرات از واردات نفت بالاتر بوده است.  

در حالی که قیمت بنزین در آمریکا افزایش یافته، کاخ‌سفید به اوپک و متحدانش از جمله روسیه برای تسریع برنامه افزایش تولید فشار آورد، اما این ائتلاف موسوم به اوپک‌‌‌‌پلاس هفته گذشته اعلام کرد به برنامه قبلی خود مبنی‌بر رشد ۴۰۰هزار بشکه‌‌‌‌ای تولید در ‌ماه دسامبر پایبند می‌‌‌‌ماند.  پری ادامه داد: «پتانسیل بروز فاجعه واقعی است، هم از دیدگاه امنیت ملی و هم سرپا نگاه‌داشتن این صنعت.» پری در زمان حضورش در وزارت انرژی بر سیاست‌های حامی صنعت نفت نظارت داشت. وی که فرماندار سابق تگزاس هم بوده، روابط نزدیکی با صنعت نفت تگزاس دارد و نقش رهبری در هیات مدیره دو شرکت نفتی را بر عهده داشته است.

  معضل تورم و ریشه قیمت بالای انرژی

جدا از فشار بر اوپک برای تولید بیشتر نفت، جنیفر گرانهولم، وزیر انرژی فعلی ایالات‌متحده برنامه‌های دولت بایدن برای توسعه انرژی پاک داخلی را ‌‌‌‌پیش برده است و استدلال می‌کند که ایالات‌متحده باید روی انرژی‌های تجدیدپذیر به‌عنوان یک استراتژی بلندمدت تمرکز کند تا اطمینان حاصل شود که ایالات‌متحده «متکی به دشمنان سیاسی» نیست.

پری به تناقض آشکار بین موضع دولت بایدن در مورد انرژی پاک و فشار آن بر اوپک‌‌‌‌پلاس برای تولید بیشتر نفت اشاره کرد. او می‌گوید: «از یک طرف، شما جان کری را دارید که به سرتاسر جهان پرواز می‌کند، در مورد استفاده از سوخت‌‌‌‌های فسیلی برای مردم سخنرانی می‌کند و سپس وزیر انرژی خانم گرانهولم ایستاده و به پادشاه عبدالعزیز بن‌سلمان التماس می‌کند تا نفت‌خام بیشتری عرضه کند تا بتوانیم قیمت بنزین را کاهش دهیم.» پری با اشاره به افزایش هزینه‌ها در ایالات‌متحده گفت: «مردم ما آسیب می‌بینند.» وی افزود که معتقد است نفت ۱۰۰ دلاری ظرف ۶‌ماه آینده امکان‌پذیر است. وزارت بازرگانی ایالات‌متحده در‌ماه گذشته گزارش داد که با وجود کاهش درآمد اشخاص، تورم سالانه ایالات‌متحده در‌ماه سپتامبر با سریع‌‌‌‌ترین روند خود در بیش از ۳۰ سال گذشته افزایش یافت. گرانهولم در جریان اجلاس اقلیمی COP۲۶ در گلاسکوی اسکاتلند اعلام کرد که میزان انرژی پاک موجود برای جایگزینی سوخت‌‌‌‌های فسیلی کافی نیست. او گفت که اولویت دولت این است که اطمینان حاصل کند که آمریکایی‌‌‌‌ها می‌توانند در زمستان امسال خانه‌هایشان را گرم کنند و سوخت خودروهایشان را تامین کنند.

گرانهولم هفته گذشته پس از اینکه اوپک و متحدانش تصمیم گرفتند به برنامه فعلی تولید خود ادامه دهند و تا سال آینده هر‌ماه ۴۰۰ هزار بشکه در روز اضافه کردند، واکنش نشان داد.

جو بایدن منشأ هزینه‌های بالا را مستقیما متوجه کشورهای اوپک‌‌‌‌پلاس می‌داند، در حالی که برخی از شرکت‌های حفاری‌‌‌‌ نفت، محدودیت‌‌‌‌ها در صنعت سوخت‌‌‌‌های فسیلی را مقصر می‌‌‌‌دانند. گرانهولم اشاره کرد که کووید-۱۹ باعث کاهش سرمایه‌گذاری و حفاری نفت و گاز ایالات‌متحده شده است.

گرانهولم هفته گذشته در مصاحبه‌‌‌‌ای به بلومبرگ گفت برای مبارزه با افزایش قیمت‌ها، برداشت از ذخایر استراتژیک نفت این کشور «مطمئنا به‌عنوان یک گزینه روی میز است.» پری خاطرنشان کرد که ذخیره استراتژیک نفت برای کمک طولانی‌مدت طراحی نشده است و افزود که بهره‌برداری از آن «یک کار احمقانه» است. پری گفت: «ذخایر استراتژیک برای مواردی مانند توفان یا نوعی از فاجعه ملی که رخ می‌دهد، آنجا هستند.» پری تاکید کرد: «شما وارد می‌‌‌‌شوید، از آن استفاده می‌‌‌‌کنید، این [برای] مدت کوتاهی است» و افزود: «نمی‌‌‌‌دانم [بایدن] چه ابزاری در جعبه ابزار دارد. من فکر می‌کنم که او دارد آن را درست می‌‌‌‌کند.» بایدن روز شنبه گفت که دولت او «ابزارهای دیگری» برای مقابله با قیمت‌های بالای نفت دارد. او گفت: «ابزارهای دیگری در زرادخانه وجود دارد که ما باید در زمان مناسب برای کنار آمدن با دیگر کشورها از آنها استفاده کنیم.»

  درس وزیر سعودی برای مصرف‌‌‌‌کنندگان

جولین لی در گزارشی از بلومبرگ به این موضوع پرداخته که چطور وزیر انرژی عربستان، عبدالعزیز بن‌سلمان در نطق یک‌‌‌‌ساعته پس از جلسه اوپک‌‌‌‌پلاس به انحاء مختلف از مسوولیت پایین آوردن قیمت‌ها طفره رفته و تقصیر را به گردن سیاست‌های ضدفسیلی کشورهای مصرف‌‌‌‌کننده انداخته است که درس مهمی برای مصرف‌‌‌‌کنندگان دارد و آن هم عدم‌انتظار از تولیدکننده‌ها برای کمک به تعادل قیمتی در کشورهای مصرف‌کننده است. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که جولین‌‌لی عموما دیدگاه انتقادی به اوپک داشته و بیشتر از منظر کشورهای مصرف‌‌‌‌کننده به تحلیل می‌‌‌‌پردازد.

او می‌گوید که عدم‌علاقه تولیدکنندگان به نگرانی‌‌‌‌های مشتریانشان - به‌نظر می‌‌‌‌رسید که آنها بیشتر به‌دنبال شکستن رکورد‌ ماه گذشته برای کوتاه‌‌‌‌ترین جلسه تاکنون هستند تا هر بحث جدی - باید به‌عنوان زنگ خطری باشد که به‌رغم آنچه شاهزاده عبدالعزیز می‌خواهد باور کند، اوپک‌‌‌‌پلاس برای مراقبت از منافع اعضای خود وجود دارد، نه هیچ‌کس دیگری. کشورها نمی‌‌‌‌توانند در مواقع نیاز به این گروه تکیه کنند. به گفته لی، جلسات اوپک‌‌‌‌پلاس عموما منعکس‌‌‌‌کننده نظرات وزیر عربستانی و همتای روس خود، الکساندر نواک است، با این حال این بار وزرای مختلف این ائتلاف اعلام کردند که از این سیاست دفاع می‌کنند. در واقع با این کار حصاری دور این گروه کشیده شد که جای رسوخ کمتری داشت.  عبدالعزیز بن‌سلمان همچنین برای اقناع افکار عمومی در مورد مسوولیت نداشتن این گروه در بالا‌بودن قیمت‌های انرژی به بیش از ۴۰ سال گذشته بازگشت و گفت در کنفرانس گروه ۷ در توکیو در سال ۱۹۷۹، وظیفه فوری هفت کشور عضو «کاهش مصرف نفت و تعجیل در توسعه منابع انرژی دیگر» شناخته شد. بن‌سلمان گفته تصمیمات دولت‌ها ریشه بحران انرژی بوده است.

پیام وزیر عربستانی این بود که بحران انرژی همه‌جا وجود دارد غیر از بازار نفت، بنابراین تولیدکنندگان نباید نقشی در کاهش آن داشته باشند. به گفته بن‌سلمان، قیمت دیگر سوخت‌‌‌‌ها سر به آسمان گذاشته اما نفت از مارس تاکنون ۳۶‌درصد رشد کرده است، با این حال مشخص نیست او چطور به نقطه پایه مارس رسیده است، چراکه از نظر لی منطقی‌‌‌‌تر آن بود که روند رشد نفت از ابتدای سال مورد محاسبه قرار می‌گرفت که حدود ۶۷‌درصد می‌شود.