طلای سیاه در سقف سه ساله

بهای نفت‌برنت که پنج‌شنبه شب در بالاترین سطح از سال ۲۰۱۸ بسته شده بود، دیروز جمعه هم نه‌تنها آن را حفظ کرد بلکه آن را ارتقا داد. بحران انرژی جهانی که انتظار می‌رود تقاضا برای نفت را بیشتر کند و کاهش ذخیره‌سازی نفت در آمریکا و چین از مهم‌ترین عوامل رشد بهای نفت بود. قیمت نفت برنت در لندن به‌بالای ۷۷ دلار بر بشکه رسید که این کامودیتی را در مسیر ثبت سومین هفته پیاپی افزایشی قرار داد.

بهای شاخص جهانی برنت تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت‌۱۳:۴۰به‌وقت تهران)، نفت وست‌تگزاس اینترمدییت آمریکا ۳۶/ ۷۳دلار بر بشکه معامله می‌شد که نشانگر ۶ سنت افزایش روزانه بود. البته در ساعات قبل، طلای‌سیاه رشد بالاتری را نشان می‌داد. در همین حال، برنت ۷۷دلار و ۴۴ سنت بر بشکه بود که رشدی ۹سنتی را نشان می‌داد. برنت پنج‌شنبه با بالاترین سطح از اکتبر ۲۰۱۸ بسته شده بود اما وست‌تگزاس در این روز اوج خود از ابتدای ماه آگوست را در پایان وقت بازار دید.

به گزارش بلومبرگ، طبق داده‌های تحلیلی شرکت Kayrros ذخایر نفت جهانی در هفته گذشته تقریبا ۲۱ میلیون بشکه پایین رفت که چین مهم‌ترین کاهنده ذخایر به‌شمار می‌رفت.

این در حالی است که موجودی نفت آمریکا به‌نزدیکی کف سه‌ساله رسیده است. انتظار می‌رود جهش قیمت گاز مصرف‌کنندگان را وادار به‌جایگزین کردن نفت کند که بازار را قبل از رسیدن فصل سرد در نیمکره‌شمالی زمین پررونق‌تر از قبل خواهد کرد.

چین در روز جمعه اعلام کرد اولین حراج برای فروش نفت ذخایر استراتژیکش را انجام داده که رشد نفت را محدود کرد. به‌گزارش خبر‌گزاری رویترز، شرکت دولتی پتروچاینا و پالایشگاه خصوصی هنگلی پتروکمیکال که تولیدکننده محصولات شیمیایی هم است، در مجموع ۴۳/ ۴میلیون بشکه نفت را در این حراج خریداری کردند. تحلیلگران وودمک دقیقا قبل از این حراج گفتند که آن بر بازار اثر کمی خواهد داشت چراکه بزرگی این فروش در مقایسه با مصرف و واردات چین چیزی نیست. گریدهایی مانند عمان، زاکوم‌شمالی و فورتیز در این حراج به‌فروش رسیده است. نفت اخیرا و پس از محدودیت تقاضای ناشی از کرونا، رالی قیمتی را پیش‌گرفته که به‌پیش‌بینی برخی شرکت‌های تجاری بزرگ مانند ترافیگورا و ویتول و همچنین بعضی بانک‌ها مبنی بر رشد بیشتر قیمت به‌دلیل بحران انرژی ارتباط دارد.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برآورد می‌کند اگر گاز طبیعی برای مدت زیادی در سطوح بالا باقی بماند، مصرف نفت ممکن است ۳۷۰ هزاربشکه دیگر در روز افزایش یابد. استفن برنوک، یک تحلیلگر در شرکت PVM Oil Associates می‌گوید: «پشت تازه‌ترین افزایش قیمت‌، محدودیت عرضه ایستاده است.»

شاخص‌های متعددی در بازار همچنین به ‌تقویت‌شدن بازار اشاره می‌کنند. فاصله قیمتی کلیدی بهای قرارداد آتی برنت با همین قرارداد برای یک سال بعد نزدیک به‌۷ دلار است که قوی‌ترین از سال ۲۰۱۹ به‌حساب می‌آید و نشانه‌ای است از اینکه معامله‌گران دیدگاه مثبتی درباره چشم‌انداز نفت دارند.

در همین حال معامله‌گران آپشن‌های پریمیوم در حال‌حاضر کمترین قیمت از ژانویه سال ۲۰۲۰ را برای آپشن‌های اختیار فروش با دیدگاه کاهشی می‌پردازند. این موضوع هم نشانه دیگری برای این است که معامله‌گران نسبت به‌بازگشت قیمت‌ها نگرانی کمتری دارند.

بهای نفت در هفته‌های اخیر از اختلالات عرضه در گلف‌کاست آمریکا پس از توفان آیدا و سپس نیکولاس تاثیر مثبت گرفته است. این اختلال‌ها در برخی موارد ممکن است برای ماه‌ها ادامه پیدا کند که باعث کاهش شارپ موجودی‌های نفت در این کشور شده است.

تحلیلگران و معامله‌گرها می‌گویند؛ پالایشگران نفت آمریکا برای جایگزین‌کردن نفت گالف‌کوست به‌نفت عراق و کانادا روی آورده‌اند. برخی اعضای اوپک و متحدانش، موسوم به‌اوپک‌پلاس، هم برای افزایش تولید خود به‌دلیل کمبود سرمایه‌‌گذاری یا تاخیرهای ناشی از تعمیرات در طول پاندمی که سال گذشته آغاز شد، تقلا می‌کنند.

تحلیلگران در UBS طی یادداشتی نوشتند که بهای برنت ممکن است تا آخر سپتامبر به‌۸۰ دلار بر بشکه برسد و عواملی مانند کاهش موجودی‌ها، تولید پایین‌تر اوپک و تقاضای قوی‌تر در خاورمیانه را از دلایل چنین پیش‌بینی برشمرد.

این یادداشت می‌افزاید: «چیزی که ممکن است به‌برنت اجازه بالا رفتن در بازار را در چند هفته پیش‌رو بدهد، کاهش در جریان موجودی‌های نفت است که توسط اختلالات برنامه‌ریزی‌نشده رخ داده.»

 نفت ۸۰ دلاری در زمستان؟

مدیرعامل ویتول عقیده دارد کمبود گاز و افزایش قیمت آن، تقاضا برای نفت را افزایش داده و قیمت آن را تا بیش از ۸۰ دلار در هر بشکه بالا می‌برد.

به گزارش خبر‌گزاری تسنیم به‌نقل از بلومبرگ، گروه ویتول بزرگ‌ترین شرکت بازرگانی نفت دنیا، انتظار دارد تقاضای جهانی برای نفت‌خام نیم‌میلیون بشکه دیگر در زمستان افزایش یابد.

راسل هاردی، مدیرعامل ویتول در مصاحبه‌ای گفت قیمت نفت احتمالا تا بیش از ۸۰ دلار در هر بشکه بالا خواهد رفت چون قیمت بالای گاز تقاضا برای نفت را افزایش می‌دهد. به‌این ترتیب، تولیدکنندگان اوپک‌پلاس مجبور می‌شوند بیش از پیش تولید خود را افزایش دهند.

وی همچنین ادامه داد: «بالا رفتن قیمت گاز باعث می‌شود نیم‌میلیون بشکه دیگر به‌تقاضا برای نفت اضافه شود و این اتفاق در زمستان خواهد افتاد.» این دیدگاه هاردی مشابه پیش‌بینی شرکت گلدمن‌ساکس برای افزایش قیمت نفت در صورت یک زمستان سرد‌تر از حد معمول است.

تاجران نفت در حال بررسی تاثیر کمبود گاز طبیعی بر ترکیب مصرف انرژی در زمستان پیش‌رو هستند. ذخایر گاز اروپا در‌ماه اکتبر ۷۸‌درصد سطح طبیعی خواهد بود که حاکی از کمبود گاز در فصل زمستان یعنی زمان افزایش تقاضاست.

هاردی گفت پایین‌آمدن ذخایر گاز همزمان با افزایش تقاضای جهانی بوده است. کشورهایی مانند پاکستان، بنگلادش، هند و چین به‌دنبال سوخت‌های پاک‌تر مثل گاز برای خطوط لوله و سیستم‌های برق خود هستند.

مدیرعامل ویتول عقیده دارد این شرایط به‌معنای بالا ماندن قیمت گاز و مجبور شدن خریداران به‌تهیه سوخت‌های جایگزین برای بخش برق و مصارف صنعتی است. برای مثال‌ گاز ۱۲۰۰ دلار در هر تن معامله می‌شود؛ در حالی‌که قیمت ال‌پی‌جی تنها ۷۵۰ دلار در هر تن است.

 در حالی‌که تقاضای جهانی برای نفت به‌خاطر مصرف کمتر سوخت هواپیما هنوز ۴‌میلیون بشکه در روز پایین‌تر از سطح ۲۰۱۹ است ولی به‌زودی افزایش خواهد یافت و تقاضا تا اواسط سال آینده میلادی به‌سطح ۲۰۱۹ باز‌می‌گردد و در‌۲۰۳۰ به‌اوج خود می‌رسد.