آمار اداره کل گمرک چین نشان داد واردات نفت سعودی در آگوست ۵۳‌درصد نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته رشد کرد و به‌۰۶/ ۸میلیون تن معادل ۹۶/ ۱میلیون بشکه در روز رسید. واردات نفت سعودی در جولای ۵۸/ ۱ میلیون بشکه در روز و در آگوست سال گذشته ۲۴/ ۱میلیون بشکه در روز بود. اوپک و متحدانش در جولای توافق کردند محدودیت عرضه را تسهیل کرده و تولیدشان را دو میلیون بشکه در روز افزایش دهند که به‌صورت افزایش ماهانه ۴۰۰ هزار بشکه در روز از آگوست تا دسامبر انجام می‌گیرد. تولید اوپک در جولای ۶۴۰هزار بشکه در روز افزایش یافت و به۶۶/ ۲۶میلیون بشکه در روز رسید.

واردات نفت چین از روسیه در آگوست به ۵۳/ ۶میلیون تن معادل ۵۹/ ۱میلیون بشکه در روز رسید که در مقایسه با ۵۶/ ۱میلیون بشکه در روز در جولای تغییر چندانی نداشت. اختلاف حجم واردات چین از این دو کشور ناشی از تصمیم پکن برای کاهش سهمیه واردات پالایشگاه‌های خصوصی بود که عموما مشتری گرید نفتی ESPO روسیه هستند.

میزان واردات نفت چین از عربستان در فاصله ژانویه تا آگوست نسبت به‌مدت مشابه سال میلادی گذشته ۹/ ۴‌درصد رشد داشته اما واردات از روسیه در همین مدت ۴/ ۷درصد کاهش پیدا کرده است.

پس از عربستان‌سعودی و روسیه، عراق با ۸۳/ ۵میلیون تن صادرات در آگوست، سومین صادرکننده بزرگ نفت به‌چین بود.

واردات نفت‌خام چین از آمریکا در آگوست به‌۹۶۲هزار و ۵۷۲ تن رسید که ۷/ ۵۶‌درصد نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته کاهش داشت. با این حال میزان واردات از آمریکا در فاصله ژانویه تا آگوست نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته ۷/ ۴۱درصد رشد را نشان می‌دهد.