قیمت نفت روز دوشنبه در پی واکنش بازار به احتمال افزایش تولید روسیه، آمریکا و عربستان سعودی کاهش یافت و روند کاهش شدیدی که در معاملات روز جمعه داشت را دنبال کرد.

به گزارش ایسنا، بهای معاملات آتی نفت برنت ۱.۱۰ دلار یا ۱.۴ درصد نسبت به قیمت نهایی روز جمعه کاهش یافت و به ۷۵.۳۴ دلار در هر بشکه رسید.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۱.۵۷ دلار یا ۲.۳ درصد کاهش یافت و به ۶۶.۳۱ دلار در هر بشکه رسید.

برنت و وست تگزاس اینترمدیت از رکورد بالایی که اوایل ماه مه به آن صعود کرده بودند به ترتیب ۶.۴ درصد و حدود ۹ درصد کاهش پیدا کرده اند.

در چین بهای معاملات آتی نفت شانگهای ۴.۵ درصد سقوط کرد و به ۴۵۹ یوآن (۷۱.۸۳ دلار) در هر بشکه رسید.

اوپک و همچنین گروهی از تولیدکنندگان خارج از این سازمان شامل روسیه از ابتدای سال ۲۰۱۷ به منظور حذف مازاد عرضه و تقویت قیمت‌ها که به پایین ۳۰ دلار در هر بشکه سقوط کرده بودند میزان عرضه خود را محدود کردند، اما قیمت‌ها از زمان آغاز کاهش تولید این کشورها روند صعودی پیدا کرده و برنت ماه جاری به بالای ۸۰ دلار در هر بشکه صعود کرد و نگرانی‌های مصرف‌کنندگان نسبت به تاثیر منفی قیمت‌های بالا بر رشد اقتصادی و تورم را برانگیخت.

به گفته چیتان آهیا، اقتصاددان ارشد بانک آمریکایی مورگان استنلی، روند رشد اخیر قیمت‌های نفت بحثی را در میان سرمایه‌گذاران درباره این‌که آیا قیمت‌های بالا مخاطراتی را برای رشد جهانی به همراه دارد برانگیخته است.

عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده اوپک است و همچنین روسیه روز جمعه اعلام کردند سرگرم گفت‌وگو درباره افزایش تولید نفت به میزان یک میلیون بشکه در روز هستند.

به گفته تحلیلگران گروه بانکی ANZ، قیمت نفت خام پس از انتشار خبر توافق میان عربستان سعودی و روسیه برای افزایش تولید در نیمه دوم امسال به منظور جبران کاهش بیش از حد عرضه، دچار ریزش شد.

در این بین افزایش تولید نفت آمریکا هیچ نشانی از کندی ندارد. شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد شمار دکل‌های حفاری نفت فعال آمریکا در هفته گذشته ۱۵ حلقه افزایش یافته و به ۸۵۹ حلقه رسیده که بزرگترین افزایش هفتگی از هفته منتهی به ۹ فوریه بوده است.

براساس گزارش رویترز، تولید نفت آمریکا طی دو سال اخیر بیش از ۲۷ درصد افزایش یافته و به ۱۰.۷۳ میلیون بشکه در روز رسیده و سطح تولید این کشور در حال نزدیک شدن به روسیه است که حدود ۱۱ میلیون بشکه در روز تولید می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.