اختلاف امارات متحده عربی و عربستان سعودی در سال ۲۰۲۱: امارات متحده عربی و عربستان سعودی ماه میلادی جاری درباره نحوه تسهیل محدودیت تولید نفت گروه اوپک پلاس با یکدیگر اختلاف پیدا کردند. مذاکرات پس از ناکامی برای حل اختلاف، دوشنبه هفته جاری لغو شد و تاریخ نشست بعدی وزیران اوپک پلاس هنوز تعیین نشده است. شکست این مذاکرات باعث شد قیمت‌های نفت به بالاترین حد از سال ۲۰۱۸ صعود کنند. نفت برنت روز سه‌شنبه حدود ۷۸ دلار در هر بشکه بود که بیش از ۴۰ درصد رشد از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون نشان می‌دهد. عربستان سعودی که بزرگ‌ترین تولیدکننده عضو اوپک است، خواهان تسهیل محدودیت عرضه به میزان دو میلیون بشکه در روز در فاصله اوت تا دسامبر سال میلادی جاری و تمدید مدت اجرای پیمان محدودیت عرضه تا پایان سال ۲۰۲۲ به جای آوریل سال ۲۰۲۲ است. امارات متحده عربی با تمدید مدت اجرای پیمان محدودیت عرضه مخالفت و اعلام کرده می‌تواند از افزایش تولید به میزان ۲ میلیون بشکه در روز تا پایان سال ۲۰۲۱ حمایت کند اما خواهان به تاخیر افتادن مذاکرات درباره تمدید مدت اجرای این پیمان تا آوریل سال ۲۰۲۲ است. عربستان سعودی تا کنون با این پیشنهاد مخالفت کرده است.

فروپاشی مذاکرات اوپک پلاس در سال ۲۰۲۰: پیمان نفتی سه ساله اوپک پلاس در مارس سال ۲۰۲۰ پس از اینکه مسکو حاضر نشد از کاهش بیشتر تولید نفت در واکنش به شیوع ویروس کرونا و افت تقاضا حمایت کند، منحل شد. اوپک در واکنش به شکست مذاکرات، سقف محدودیت تولید خود را برداشت. قیمت نفت در هفته‌های پس از برگزاری این نشست، به رکورد پایین ۱۶ دلار در هر بشکه سقوط کرد که به دلیل جنگ قیمت میان تولیدکنندگان و فروپاشی تقاضا به دلیل شیوع همه‌گیری کووید- ۱۹ بود. اوپک پلاس در آوریل دوباره به پای میز مذاکره بازگشت و با محدودیت عرضه به میزان تاریخی موافقت کرد. این توافقی بود که با مداخله دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا حاصل شد و کمک کرد قیمت نفت روند بهبودی را آغاز کند.

شکست مذاکرات دوحه در سال ۲۰۱۶: توافق برای فریز تولید نفت توسط تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک و حمایت از بازار که دچار اشباع عرضه شده بود در آوریل سال ۲۰۱۶ از هم فرو پاشید. قیمت‌های نفت که از ۲۷ دلار در ابتدای سال ۲۰۱۶ به حدود ۴۰ دلار بهبود پیدا کرده بودند، دوباره متزلزل شدند. ایران که در آن زمان دومین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک پس از عربستان سعودی بود، استدلال کرده بود به دلیل اینکه پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی به دنبال احیای سطح تولید خود است، به فریز نفتی ملحق نخواهد شد.

عربستان سعودی که اعلام کرده بود مایل است این توافق را بدون ایران امضا کند، درخواست کرد دعوت تهران به مذاکرات دوحه لغو شود و سپس از ایران خواست به مذاکرات فریز تولید ملحق شود. این مذاکرات پس از اینکه بیانیه وزیران آن نتوانست مورد توافق قرار گیرد، بی‌نتیجه ماند. اندکی بعد در سال ۲۰۱۶ اعضای اوپک پلاس دوباره گرد هم آمدند و با پیمانی برای محدودیت عرضه موافقت کرد که در سال ۲۰۱۷ آغاز شد.

عدم توافق بر سر بازگشت نفت ایران در سال ۲۰۱۵: اوپک در دیداری که در دسامبر سال ۲۰۱۵ برگزار شد، پس از این‌که ایران اعلام کرد کرد هیچ گونه محدودیت تولیدی را تا زمان احیای تولید خود که سال‌ها تحت تحریم‌های غربی قرار داشته است، قبول نخواهد کرد نتوانست درباره سقف تولید نفت به توافق برسد. عدم توافق قیمت نفت را به حدود ۴۳ دلار رساند که نزدیک به پایین‌ترین رکورد ۶ ساله بود. عبدالله البدری، دبیرکل وقت اوپک اظهار کرد: اوپک نمی‌تواند روی هیچ آماری به توافق برسد زیرا نمی‌تواند پیش‌بینی کند ایران چه میزان نفت را در سال ۲۰۱۶ با برچیده شدن تحریم‌ها به بازار اضافه خواهد کرد.

یکی از بدترین دیدار‌های اوپک در سال ۲۰۱۱:‌مذاکرات اوپک در ژوئن سال ۲۰۱۱ بدون اینکه توافقی برای افزایش تولید حاصل شود، بی‌نتیجه ماند. عربستان سعودی نتوانست اعضای دیگر را برای افزایش تولید و جبران کمبود عرضه ناشی از جنگ در لیبی متقاعد کند. آمریکا، ریاض را برای دستیابی به یک توافق معتبر به منظور محدود کردن قیمت نفت تحت فشار قرار داد اما اکثر اعضای کوچک‌تر از جمله کسانی که از نظر سیاسی با آمریکا مخالف بودند مانند ایران و ونزوئلا مخالف این برنامه بودند. اگرچه عربستان سعودی متعهد شده بود تولید خود را به صورت یکجانبه به منظور محدود کردن روند صعودی قیمت‌ها افزایش دهد، قیمت نفت در روز این نشست یک دلار افزایش یافته و به بالای ۱۱۷ دلار در هر بشکه رسید. علی النعیمی، وزیر نفت وقت عربستان سعودی اظهار کرده بود این یکی از بدترین دیدارهایی است که تاکنون داشته‌ایم.