کاهش تولید نفت خام به بهبود شرایط بازار نفت که از همه‌گیری ویروس کرونا ضربه خورده بود کمک می‌کند. کاهش تولید بی‌سابقه به رهبری عربستان و روسیه قیمت نفت را در ماه مه افزایش داد و ائتلاف اوپک‌پلاس در روز شنبه تصمیم گرفت این کاهش تولید را تا پایان جولای ادامه دهد. سود پالایشگاه‌های نفت که از تبدیل نفت خام به سوخت به دست می‌آید، نتوانسته همگام با بهبود شرایط بازار پیش برود و افزایش شدید قیمت نفت توسط عربستان احتمالا شرایط آنها را سخت‌تر می‌کند. نمایندگانی از پالایشگاه‌ها از اروپا و آسیا ابراز نگرانی کرده و اعلام کرده‌اند که این قیمت‌گذاری حاشیه سوددهی آنها را پایین می‌آورد. شرکت آرامکو که معمولا در پنجم هر ماه میلادی قیمت نفت را اعلام می‌کند، این ماه قیمت‌گذاری خود را تا مشخص شدن تصمیم ائتلاف اوپک‌پلاس به تعویق انداخت. عربستان نفت خام خود را با قیمتی متفاوت با شاخص‌های نفتی به فروش می‌رساند و هر ماه افزایش یا کاهش قیمت این نفت را نسبت به شاخص‌های جهانی اعلام می‌کند. عربستان سعودی قیمت تمام درجات نفت خود را برای فروش در آسیا بین ۶۰/ ۵ و ۳۰/ ۷ دلار در هر بشکه افزایش داده است. این در حالی است که تاجران و پالایشگاه‌ها انتظار یک افزایش ۴ دلاری را داشتند. خریداران نفت عربستان در آمریکا، منطقه مدیترانه و شمال‌غرب اروپا هم باید پول بیشتری برای نفت بپردازند.

درآمد نفتی عربستان کاهش یافت

درآمد صادرات عربستان سعودی در سه ماه اول سال میلادی برابر با ۸۴/ ۱۹۷ میلیارد ریال (۶۹/ ۵۲ میلیارد دلار) بود که ۷/ ۲۰ درصد نسبت به همین دوره در ۲۰۱۹ پایین‌تر است و بیشتر مربوط می‌شود به ۹/ ۲۱ درصد کاهش صادرات نفتی. به گزارش پلتس، کل درآمد صادرات نفت عربستان در سه ماه اول سال جاری میلادی ۹۵/ ۱۴۹ میلیارد ریال بود در حالی که این کشور در سال گذشته در همین دوره ۰۳/ ۱۹۲ میلیارد ریال نفت صادر کرده بود. این در شرایطی است که پیش‌فروش هیدروکربن‌ها تاثیر سقوط قیمت نفت بر درآمد سه ماهه عربستان را کاهش داده است. نفت همچنان ۷۷ درصد صادرات عربستان را تشکیل می‌دهد که تغییر چندانی نسبت به سال گذشته نداشته و نشان‌دهنده پیشرفت آهسته طرح متنوع‌سازی اقتصاد این کشور است. بودجه عربستان برای ۲۰۲۰ که در ماه دسامبر اعلام شد، روی نفت ۶۰ دلار در هر بشکه بسته شده بود و صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد این کشور برای متعادل نگه داشتن شرایط مالی خود به نفت ۸۰ دلار در هر بشکه نیاز دارد.

۲۳ عضو اتحاد اوپک و متحدانش در شش ژوئن قرارداد کاهش تولید را تا پایان جولای تمدید کردند تا طبق آن ۶/ ۹ میلیون بشکه تولید خود را پایین بیاورند. طبق این قرارداد، عربستان تولید ماهانه خود را ۵/ ۸ میلیون بشکه در روز پایین می‌آورد که حدود ۳۰ درصد کمتر از ۱۲ میلیون بشکه در روزی است که در آوریل تولید می‌کرد. عربستان قبلا توافق کرده بود یک میلیون بشکه در روز بیشتر از سهمیه‌اش تولید خود را در ژوئن کاهش دهد ولی احتمالا این کاهش داوطلبانه را در جولای ادامه نخواهد داد.