نخستین صادرات نفت آمریکا به بلاروس در ماه مه از سوی مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا اعلام شد. بلاروس امسال هفت محموله نفت دریابرد، از طریق کلایپدا وارد کرده که شامل گرید نفتی میدان یوهان اسوردراپ نروژ، نفت عرب لایت عربستان سعودی و اورال روسیه بوده‌اند. همچنین نفت آذری لایت جمهوری آذربایجان را از بندر یوژنی اوکراین وارد کرده است.

زیگیمانتس وایسیوناس، وزیر انرژی لیتوانی به رویترز گفته است زمانی که نشان دهند امکان متنوع کردن منبع واردات را دارید، در موضع قوی‌تری برای مذاکره با تامین‌کننده اصلی خود خواهید بود. به گفته معامله‌گران، خرید ۸۰ هزار تن نفت بیکن آمریکا توسط بلاروس که از طریق کلایپدا وارد می‌شود، آزمایش دیگری است اما بعید است متداول شود. یک منبع آگاه در این باره به رویترز گفت: بلاروس این محصول را به قیمت خیلی خوبی خریداری کرد. آنها مسائل سیاسی را به خوبی درک می‌کنند و فعالانه در حال چانه زنی هستند.

خط لوله‌ای که پالایشگاه‌های بلاروس را به میادین نفتی روسیه متصل می‌کند، انتقال نفت را ارزان‌ترین گزینه موجود ساخته اما این مسیر در اول ژانویه پس از اینکه بلاروس برای امضای قرارداد خرید نفت با روسیه به توافق نرسید، مسدود شد. الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس اظهار کرده که می‌خواهد سهم روسیه از واردات نفت را به ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش دهد. از آن زمان شرکت انرژی دولتی بل‌نفت‌کیم به دنبال خرید گریدهای نفتی مختلف از طریق دریا بوده تا گزینه‌های موجود برای جایگزینی با نفت روسیه را بررسی کند.