کشورهای بلغارستان، جمهوری چک، یونان، مجارستان، لیتوانی، لهستان، رومانی و اسلواکی از بروکسل درخواست کرده‌اند پروژه‌های گاز طبیعی را از برنامه‌های تامین مالی آینده خود کنار نگذارد. این کشورها اعلام کردند که حفظ مساعدت مالی اتحادیه اروپا برای توسعه زیرساخت گاز طبیعی از اهمیت بالایی برخوردار است.

اتحادیه اروپا برای محدود کردن تامین مالی سوخت فسیلی و کربن‌زدایی اقتصادش تا سال ۲۰۵۰ تحت فشار است. لایحه احیای سبز کمیسیون اروپا تنها برای پروژه‌های گاز طبیعی اعتبار اختصاص می‌دهد که آلایندگی کربن کمتری دارند. بانک سرمایه‌گذاری اروپا متعهد شده است تامین اعتبار برای اکثر پروژه‌های گاز طبیعی را پس از سال ۲۰۲۱ متوقف کند. گاز طبیعی نصف زغال سنگ در نیروگاه‌های تولید برق دی اکسید کربن منتشر می‌کند. گاز به همراه نیروی خورشیدی و بادی کمک کرده است اروپا با کاهش مصرف زغال سنگ، انتشار آلایندگی را کاهش دهد. اما این سوخت آلایندگی صفر ندارد مگر اینکه نیروگاه‌های تولید نیرو از فناوری گرانی استفاده کنند که مانع انتشار دی اکسید کربن می‌شود. یک مقام اتحادیه اروپا به رویترز گفت: بدون استفاده از گاز طبیعی، دستیابی به اهداف جوی مدت طولانی‌تری زمان خواهد برد و برای کشورهایی که وابستگی بیشتری به زغال سنگ دارند، هزینه بیشتری خواهد داشت.

بر اساس گزارش رویترز، مدافعان محیط زیست می‌گویند زیرساخت گازی که امروزه ساخته شده است، به مدت چند دهه پایدار خواهد بود و به انتشار دی اکسید کربن ادامه خواهد داد و کشورها باید به سرمایه‌گذاری در تجدیدپذیرها، ذخیره‌سازی انرژی و شبکه‌های هوشمند بپردازند.