افزایش ۲۴۰ هزار دلاری درآمد روزانه نفت ایران

بر این اساس توسعه میادین مختلف از غرب کارون گرفته تا پارس‌جنوبی در دستور کار قرار گرفت و تولید از این میادین افزایش چشمگیری داشت.غرب کارون و پارس‌جنوبی اگرچه مهم‌ترین میادین مشترک ایران به‌شمار می‌آیند اما تنها میادین مشترک نیستند. میدان سلمان میدان نفتی مشترکی بین ایران و امارات است.

علیرضا سلمان‌زاده، مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران با اشاره به پایان عملیات نصب سکوی اس-۱، به پیچیدگی‌های این عملیات از جمله دشواری لیفتینگ به‌دلیل وزن نامتقارن سکو، تعدد و پیچیدگی خطوط لوله و کابل زیردریایی و... اشاره کرد و گفت: عملیات نصب با وجود همه پیچیدگی‌ها با رعایت حداکثری اصول ایمنی انجام شد.براساس این گزارش، سکوی سرچاهی اس-۱ میدان سلمان که با بهره‌مندی از توان داخلی و تحت نظارت شرکت نفت فلات قاره ایران ساخته شده است، ۲۳ دی‌ماه امسال در یارد خرمشهر بارگیری شده بود.

عملیات اجرایی ساخت این سکو اواسط سال ۹۳ از سوی یک شرکت خصوصی آسفالت آغاز و پایه سکو در اواسط سال ۹۴ بارگیری و در اوایل سال ۹۵ در میدان سلمان نصب شد. این سکو پس از ساخت در کارگاه، با طی فاصله ۸۳۰ کیلومتری دریایی (فاصله آبی میان خرمشهر تا موقعیت میدان نفتی سلمان در استان هرمزگان) در موقعیت خود نصب شد. وزن عرشه این سکو حدود ۱۰۵۰ تن است.

این سکو شامل یک خط لوله ۱۲ اینچ زیردریایی نفت و ۲ خط لوله ۶ اینچ به‌منظور آزمون چاه و انتقال گاز با روش فرازآوری است.میدان نفتی مشترک سلمان در جنوب جزیره لاوان واقع شده و با راه‌اندازی سکوی اس-۱ در اوایل سال آینده، تولید روزانه این میدان حدود ۶ هزار بشکه افزایش می‌یابد. در این شرایط با در نظر گرفتن قیمت ۴۰ دلاری برای هر بشکه نفت،‌ درآمد ایران روزانه تا ۲۴۰ هزار دلار افزایش پیدا خواهد کرد.