افزایش ماهانه واردات نفت کره‌جنوبی از ایران

واردات این کشور در مارس ۲۳ درصد در مقایسه با فوریه افزایش داشت و نسبت به ژانویه که این کشور خریدش را بالا برد، بیش از پنج برابر افزایش نشان داد. واردات نفت کره‌جنوبی از ایران در سه ماهه نخست سال میلادی جاری ۴/ ۲ میلیون تن یا معادل ۱۹۶ هزار و ۳۰۳ بشکه در روز بود که در مقایسه با ۴۵/ ۳ میلیون تن در مدت مشابه سال گذشته ۸/ ۲۹ درصد کاهش نشان داد.

کره‌جنوبی یکی از هشت کشوری است که در نوامبر از آمریکا معافیت ۶ ماهه برای خرید حداقل ۲۰۰ هزار بشکه در روز نفت از ایران که عمدتا میعانات است، دریافت کرد. طبق محاسبات رویترز بر مبنای آمار گمرکی، در مدت ۵ ماه از نوامبر تا مارس، کره‌جنوبی حدود ۱۱۷ هزار بشکه در روز نفت ایران را وارد کرد. معافیت از تحریم‌ها اوایل ماه مه به پایان می‌رسد و کره‌جنوبی سرگرم مذاکره با آمریکا برای تمدید معافیت خود و ادامه‌ تامین نفت از ایران است. در مجموع واردات نفت کره‌جنوبی در مارس ۵/ ۱۱ میلیون تن یا معادل ۷۲/ ۲ میلیون بشکه در روز بود که ۸/ ۵ درصد در مقایسه با ۹/ ۱۰ میلیون تن در مدت مشابه سال گذشته افزایش داشت.

صادرات نفت از آمریکا به کره‌جنوبی در مارس نسبت به مارس سال گذشته افزایش بیش از هفت برابری را نشان داد و به یک میلیون تن رسید. واردات کره‌جنوبی از عربستان سعودی در مقایسه با مارس سال گذشته ۵/ ۹ درصد کاهش یافت و به ۷/ ۲ میلیون تن رسید. واردات نفت این کشور در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۹ با ۲/ ۱ درصد افزایش به حدود ۲/ ۳۷ میلیون تن رسید. بر اساس گزارش رویترز، آمار نهایی واردات نفت کره‌جنوبی اواخر ماه میلادی جاری از سوی شرکت ملی نفت کره منتشر خواهد شد.