به گزارش اویل پرایس، اکتشاف‌های جدید گاز طبیعی در شرق مدیترانه مزیتی برای اتحادیه اروپا است تا خود را از وابستگی به عرضه انرژی روسیه رها کند. ۲۸ فوریه اکسون موبیل، شرکت بزرگ انرژی آمریکا اعلام کرد که در جنوب غربی ساحل قبرس گاز طبیعی کشف کرده است. این یافته جدید به سایر میادین گازی دریایی اکتشاف شده در منطقه اضافه شد. انتظار می‌رود تا پایان سال دولت‌های ایتالیا، یونان، قبرس و رژیم صهیونیستی یک قرارداد چند جانبه برای ساخت خط لوله «ایستمد» امضا کنند و طبق آن گاز طبیعی را به اروپا بیاورند. روسیه در حال حاضر بزرگ‌ترین‌ تامین‌کننده گاز طبیعی به اتحادیه اروپا است. این کشور حدود ۴۰ درصد واردات گاز طبیعی اروپا را تامین می‌کند.

کریدور گاز ایستمد ۱۷ میلیارد دلار هزینه در بر دارد و توسط کمیسیون اروپا پشتیبانی می‌شود. هدف اولیه این پروژه انتقال سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز از ذخایر دریایی قبرس و رژیم صهیونیستی به یونان است. ولی منتقدان می‌گویند این پروژه بسیار گران است و با چالش‌های فنی جدی روبه‌رو می‌شود. به علاوه، ترکیه مخالف ایستمد است، چون با دولت قبرس در نیکوزیا بر سر قلمرو مشکل دارد که مربوط به آب‌های اطراف این جزیره می‌شود.

 جالب است که متیو سالوینی، معاون نخست‌وزیر ایتالیا یکی از حامیان خط لوله گاز ایستمد است و تکمیل خط لوله ترانس آدریاتیک (TAP) را هم تایید کرده است. خط لوله TAP غربی‎ترین بخش کریدور گاز طبیعی به پشتیبانی اتحادیه اروپا است، یک سیستم برنامه‌ریزی شده از لوله‌ها برای انتقال گاز طبیعی از میدان گازی شاه دنیز آذربایجان به ایتالیا از طریق گرجستان، ترکیه، یونان و آلمان. هدف TAP عرضه ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز آذربایجان به اروپا تا ۲۰۲۰ است.اتحادیه اروپا قصد دارد واردات گاز خود را با کمک ایستمد و TAP متنوع کند و روسیه را کنار بگذارد. در این مورد حمایت ایتالیا از این دو خط لوله می‌تواند یک منبع اختلاف بین سالوینی و کرملین باشد که روابط بسیار نزدیکی با هم دارند.