این روند روز گذشته نیز در بازار نفت ادامه داشت و هر بشکه نفت خام برنت تحت تاثیر آن، تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۵ به وقت تهران) با رشد قیمت ۶۱ سنتی، به ۱۹/ ۶۷ دلار رسید. نفت خام آمریکا نیز ۴۸ سنت در هر بشکه رشد قیمت داشت و به ۲۷/ ۵۷ دلار بر بشکه رسید. به گزارش رویترز، رشد قیمت نفت در حالی رقم خورده است که بازار افزایش تولید چشمگیر نفت در آمریکا و شرایط اقتصاد جهانی را نادیده نمی‌گیرد. با این حال بانک آمریکایی Merrill Lynch اعلام کرده است با وجود نگرانی از بحران اقتصادی، ما همچنان میانگین قیمت شاخص نفت برنت را برای سال جاری ۷۰ دلار بر بشکه می‌بینیم. در رابطه با شاخص نفت خام آمریکا این بانک انتظار دارد در ۲۰۱۹ نفت دبلیو تی‌ای با اندکی عقب‌نشینی به‌طور متوسط روی قیمت ۵۹ دلار بر بشکه قرار داشته باشد. به‌طور کلی می‌توان گفت با وجود تمام ریسک‌هایی که می‌توانستند عامل فشار بر قیمت نفت باشند، این توافق کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برای کاهش تولید ۲/ ۱ میلیون بشکه‌ای در شش ماه سال جاری بود که توانست از سقوط قیمت‌ها در بازار نفت پیشگیری کند.

  عربستان روی خط کاهش

بر‌اساس گزارش‌های موجود، سعودی‌ها برای آوریل (ماه بعدی میلادی) برنامه دارند صادرات روزانه‌شان را به کمتر از هفت میلیون بشکه در روز برسانند. این میزان کاهش صادرات در حالی است که به گزارش بلومبرگ، میزان تقاضا برای نفت خام عربستان از سمت مشتریان این کشور ۶/ ۷ میلیون بشکه در روز است. همچنین طبق اعلام مقامات سعودی، میزان تولید روزانه این کشور نیز در آوریل زیر ۱۰ میلیون بشکه در روز خواهد بود که نسبت به اوج تولیدات این کشور در نوامبر (۱/ ۱۱ میلیون بشکه در روز) کاهشی حدودا ۳/ ۱ میلیون بشکه‌ای را نشان می‌دهد. فعالان بازار عقیده دارند تعهد عربستان به کاهش تولید بیش از سقف تعیین شده برای این کشور در ماه آینده میلادی، مهم‌ترین دلیل رشد قیمت‌ها در روز گذشته بوده است.

  خلأ نفت ونزوئلا در بازار

در کنار تحرکات بزرگ‌ترین‌ عضو اوپک برای پایبندی بیش از اندازه به کاهش تولید، بحران سیاسی و اقتصادی در ونزوئلا به‌عنوان عضو دیگر اوپک نیز تبدیل به سوختی برای رشد قیمت‌ها شده است. ونزوئلا در حال حاضر با تحریم‌های نفتی آمریکا دست و پنجه نرم می‌کند. تحریم‌‌ها در حالی مسیر صادرات نفت ونزوئلا به پالایشگاه‌داران آمریکایی را مسدود کرده است که این کشور بحران‌زده به دلیل قطع گسترده برق قادر به ادامه صادرات در مسیر دیگر بازارها نیست. به گزارش رویترز، شرکت نفتی دولتی PDVSA ونزوئلا از زمان قطعی برق هفته گذشته، نتوانسته صادرات نفت را در بندر اصلی خود از سر بگیرد.

 این خاموشی‌ها در حالی از سه‌شنبه گذشته آغاز شده که نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا علت آن را خرابکاری آمریکا در سد هیدرولیکی اصلی این کشور می‌داند. بر اساس آخرین گزارش‌ها، جریان برق هنوز به‌طور کامل در سراسر این کشور برقرار نشده است. در مقابل منتقدان مادورو قطعی برق را نتیجه بیش از یک دهه فساد و سوءمدیریت می‌دانند.قطعی برق همچنین روی فعالیت پالایشگاه پوئرتو لاکروز که پیش از این هم با حداقل ظرفیت کار می‌کرد تأثیر گذاشته است. مشکلات مربوط به فعالیت سد هیدرولیکی گوری، فعالیت میدان‌های نفتی که به این شبکه متکی هستند را نیز متوقف کرده است. قطعی اخیر برق در ونزوئلا نسبت به گذشته گسترده‌تر و طولانی‌تر بوده است و به گفته یکی از مقامات ارشد وزارت نفت این کشور، تولید نفت از چاه‌های این کشور را نیز با مشکل مواجه کرده است. با تمام این تفاسیر باید دید آیا نگرانی از افزایش تولید شیل آمریکا (که طبق پیش‌بینی‌ها تا سال ۲۰۲۴ حدود ۷۰ درصد از رشد عرضه جهانی نفت خام را به خود اختصاص خواهد داد)، قادر به فشار بر عوامل اثرگذار بر رشد قیمت‌ها خواهد بود یا خیر.