کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا پنج‌شنبه گذشته لایحه‌ای را تصویب کرد که راه را برای شکایت‌های ضد انحصارطلبی علیه اوپک هموار می‌کند اما معلوم نیست که آیا این لایحه در صحن مجلس آمریکا مورد بررسی قرار خواهد گرفت یا نه. کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا سال گذشته نیز لایحه مشابهی را تصویب کرده بود اما این لایحه برای رأی‌گیری هرگز به مجلس راه نیافت. محمد بارکیندو در حاشیه کنفرانس انرژی در قاهره به رویترز گفت: اوپک نه یک کارتل است و نه در تعیین قیمت نفت دخالتی دارد. متهم کردن ما به چنین اقدامی اشتباه است. بارکیندو گفت: اوپک یک سازمان باز و شفاف است که روی ثبات بازارهای نفت متمرکز شده است. صنعت نفت بین‌المللی برای برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری به منظور تضمین عرضه آتی، به ثبات بازار نیاز دارد.

پیش از این رویترز به نقل از دو منبع آگاه خبر داده بود مقامات بلندپایه اوپک در ژوئیه با وکلای شرکت حقوقی بین‌المللی «وایت‌اند کیس» برای گفت‌وگو درباره لایحه نوپک در کارگاهی در وین شرکت کردند و وکلای این شرکت به آنها توصیه کردند از صحبت عمومی درباره قیمت‌های نفت خودداری کرده و به‌جای آن درباره ثبات بازار نفت صحبت کنند. همچنین به مقامات اوپک توصیه شد به بررسی کانال‌های لابی دیپلماتیک به منظور تلاش برای جلوگیری از تصویب لایحه نوپک به‌عنوان یک قانون بپردازند.

  عقب‌نشینی اوپک و روسیه

در این میان به‌نظر می‌رسد نگرانی از تصویب لایحه نوپک و تبدیل آن به قانون به عقب‌نشینی روسیه و اوپک از برخی مواضع خود منتهی شده است. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، اوپک و متحدانش از جمله روسیه از ترس قانون ضدکارتل آمریکا برای صنعت نفت، از ایجاد یک نهاد رسمی حداقل روی کاغذ منصرف شدند. در پیش‌نویس سند ایجاد یک اتحاد جدید در ژانویه ۲۰۱۹،هیچ اشاره‌ای به مسائل حساس مثل قیمت نفت، سهم بازار و کاهش تولید نشده است.اوپک و روسیه از ۲۰۱۷ برای حمایت از قیمت نفت، تولید خود را کاهش داده‌اند. آنها قراردادی در دسامبر ۲۰۱۶ بستند که مورد انتقاد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا قرار گرفت. در پیش‌نویس این اتحاد آمده است که اوپک و روسیه در نشست ۱۷ و ۱۸ آوریل در وین در مورد ایجاد یک «مکانیزم» صحبت می‌کنند، نه یک «سازمان». آنها به دنبال ایجاد اتحاد بین کشورهای تولید‌کننده نفت هستند.هدف این اتحاد این‌گونه توصیف شده است:« یک سطح مذاکره بین دولتی برای تسهیل گفت‌وگوها و تقویت بیشتر همکاری در سیاست‌گذاری‌ها با هدف ارتقای ثبات بازار نفت».روسیه عضو اوپک نیست ولی گفته می‌شود قصد دارد به‌صورت دائم به این سازمان بپیوندد. اوپک و روسیه روی هم ۴۰ درصد نفت جهان را تولید می‌کنند.ایده ایجاد سازمانی متشکل از کشورهای عضو اوپک و غیر عضو، پس از آن مطرح شد که تلاش‌های مشترک برای ثبات قیمت نفت به نتیجه رسید.