بهای نفت خام آمریکا، در هفته معاملاتی گذشته بیش از ۶ دلار معادل ۵/ ۱۰ درصد کاهش یافت و در پایان معاملات هفته به حدود ۵/ ۵۰ دلار بر بشکه رسید. این در حالی است که در میانه معاملات این روز نفت خام آمریکا کف ۵۰ دلار را شکست و در کانال ۴۹ دلار بر بشکه نیز به فروش رسید. برنت، نفت شاخص بازار لندن نیز در معاملات هفته گذشته افت حدود ۸ دلاری معادل ۱۲ درصد را تجربه کرد و در روز جمعه کانال ۶۰ دلاری را نیز از دست داد و در پایان معاملات این روز به ۸/ ۵۸ دلار بر بشکه رسید. معامله نفت در این سطوح قیمتی در حالی است که اوایل ماه گذشته میلادی بهای نفت برنت به ۸۶ دلار بر بشکه و قیمت نفت‌خام آمریکا به ۷۶ دلار بر بشکه رسیده بود. بنابراین این نفت‌های شاخص در کمتر از ۲ ماه به ترتیب ۳۳ درصد و ۳۴ درصد افت قیمت را تجربه کرده‌اند.

  بازار در نفت غوطه‌ور می‌شود

عرضه نفت به مدد افزایش تولید آمریکا به سرعت در حال رشد است. تولید نفت این کشور در هفته‌های اخیر به ۷/ ۱۱ میلیون بشکه در روز رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۲میلیون بشکه در روز رشد داشته است. این در حالی است که افزایش تولیدهای دیگری نیز در سایر نقاط جهان رخ داده است. به‌طور مثال در ماه‌های اخیر شاهد رکوردشکنی تولید نفت عربستان و روسیه بوده‌ایم. لیبی نیز با پشت‌ سر گذاشتن برخی مشکلات داخلی خود میزان تولیداتش را افزایش داده و بعد از سال‌ها به حدود ۲/ ۱ میلیون بشکه در روز رسانده است.

رشد عرضه در حالی است که آمریکا بر خلاف ادعاهای قبلی خود مبنی بر متوقف کردن صادرات نفت ایران، برخی خریداران نفت را از تحریم‌ها معاف کرد. آن‌طور که گزارش بلومبرگ نشان می‌دهد به چین اجازه داده شده که روزانه ۳۶۰ هزار بشکه از ایران نفت خریداری کند. کره‌جنوبی اجازه خرید ۲۰۰ هزار بشکه، هند اجازه خرید ۳۰۰ هزار بشکه و ترکیه اجازه خرید ۶۰ هزار بشکه را دریافت کرده است. مجموع این مقادیر بالغ بر ۹۲۰ هزار بشکه در روز خواهد بود. این در حالی است که هنوز مشخص نشده سه کشور ژاپن، ایتالیا و یونان تا چه میزان اجازه خرید از ایران را دارند. بنابراین انتظار می‌رود ایران به‌طور مجاز بتواند روزانه حدود ۲/ ۱ میلیون بشکه نفت صادرکند. این رقم هرچند نسبت به سطح صادرات کشور پیش از خروج آمریکا از برجام بسیار کمتر است، اما بسیار فراتر از انتظارات قبلی بازار مبنی بر کاهش شدید صادرات نفت ایران است.

 بنابراین معافیت از تحریم‌ها در کنار رشد عرضه برخی کشورها به نگرانی از رشد عرضه نفت منجر شده است. این در حالی است که نشانه‌هایی مبنی بر ضعف اقتصادی برخی اقتصادهای نوظهور دیده می‌شود و این موضوع نگرانی از سمت تقاضای بازار را به دنبال داشته است. رشد عرضه در کنار کاهش تقاضا موجب تهدید بازگشت مازاد عرضه به بازار نفت شده و قیمت‌ها را ظرف ۷ هفته گذشته در مسیر کاهشی قرار داده است.

معامله‌گران طرح عربستان برای کاهش تولید و جلوگیری از ایجاد مازاد عرضه را کافی نمی‌دانند. عربستان پیش از این اعلام کرده بود که تولیدات خود را در ماه آینده ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد و طرح کاهش تولید را احیا خواهد کرد. هرچند در حال حاضر احتمال کاهش یک میلیون بشکه‎ای تولید این کشور نیز مطرح شده، اما این موضوع نتوانسته مانع از افت قیمت‌ها شود. چراکه معامله‌گران بر این باورند که طرح کاهش تولید دیر‌هنگام اجرایی خواهد شد و نخواهد توانست مانع ایجاد مازاد عرضه در بازار شود.

  دردسر نفت ارزان

در همین راستا رئیس‌جمهور آنگولا با بیان اینکه بعید است قیمت نفت به بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه برسد گفت: قیمت فعلی نفت کار را برای تولیدکنندگان عمده مثل آنگولا سخت کرده است.

به گزارش بلومبرگ، جوئو لورنزو این اظهارات را پس از یک هفته وحشتناک در بازار نفت بیان کرد. نفت برنت، شاخص جهانی در روز جمعه به پایین‌ترین رکورد سالانه رسید. قیمت نفت در ماه جاری به خاطر نگرانی از عرضه بیش از نیاز نفت، حدود۳۰درصد کاهش داشته است. لورنزو در پایان دیدار سه روزه از پرتغال گفت: «اوپک همواره حامی تعادل قیمت بوده است. هنوز کاملاً غیر واقع بینانه است که انتظار داشته باشیم قیمت نفت به بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه برسد و اگر این اتفاق بیفتد، تعادل بین فروشندگان و مصرف‌کنندگان پیچیده خواهد شد.» کشورهای عضو اوپک قرار است در اجلاسی در ۶ دسامبر در وین دیدار کنند. آنگولا که در ۲۰۰۷ به اوپک پیوست دومین تولیدکننده بزرگ نفت در آفریقا است و نفت بیش از ۹۰‌درصد صادرات آن را تشکیل می‌دهد. لورنزو در مورد قیمت مناسب برای آنگولا نظری نداد و گفت:«من فقط می‌گویم هر چه بیشتر بهتر.» آنگولا در سال ۲۰۰۲ از یک جنگ داخلی رها شد و به یکی از سریع‌ترین اقتصادهای دنیا که رشدش مدیون نفت است، تبدیل شد اما روزهای رشد بسیار بالای این سومین اقتصاد بزرگ آفریقا پس از کاهش قیمت نفت در سال ۲۰۱۴ پایان یافت.دولت لورنزو که سال گذشته شروع به کار کرد سعی می‌کند با مبارزه با فساد، جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و فروش سرمایه هایش اقتصاد کشور را دوباره احیا کند.